Arată și altora
  •   
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Iunia m-a rugat să ajut un prieten de-al ei din Hong-Kong să se plimbe prin România folosind transportul în comun. Cum în urmă cu două săptămâni mergeam de la București spre Câmpulung Muscel, iar de acolo spre Craiova – Caransebeș cu mijloacele de transport în comun, vă împărtășesc experiența personală din acele zile. Asta ca să vă faceți o idee despre ce înseamnă transportul public în țara noastră.

Cred că un turist străin venit pe cont propriu va călători prin România în general cu autocarul, cu trenurile CFR, cu trenuri private, sau o combinație între cele de mai sus.

Varianta 1: planificarea unei călătorii cu autocarul/microbuzul.

Transportul în comun pe șosele funcționează aparent simplu: fiecare oraș are cel puțin o autogară, iar de acolo iei autocarul (pentru simplitate, voi folosi termenul autocar pentru toate mijloacele disponibile) spre următorul oraș, cât mai departe pe ruta dorită. Ultimii 20 de ani au făcut ca transportul rutier să fie mai ieftin decât cel pe calea ferată (CFR), așa cum nicăieri nu e.

Autogara din Pitești - ca la români
Autogara din Pitești – ca la români

Ziceam că e simplu. Asta e în teorie, fiindcă orașele mai mari au de obicei mai multe autogări, trebuie să știi în care să ajungi, iar acolo te vei lovi de problemele românești clasice: lipsa indicatoarelor sau prezența panourilor cu informații vechi, inexacte. Și nu doar atât, autogările sunt private și nu au legături una cu cealaltă, nu există un sistem centralizat care să pună cursele cap la cap. Și să nu uit, multe dintre autogările românești vin la pachet cu un grad mare de dezordine (ca să nu zic mai rău…).

Ca un călător responsabil, știu de existența site-ului autogari.ro. Ar putea fi soluția ideală pentru a scurta calea lungă prin autogări sau căutarea pe Google a rutelor separate, între orașe. Intri pe site, cauți orașul de plecare, pe cel de sosire, mai apeși un buton și gata! Ai rezultatele… Oare?

Am plecat din București. Acolo aflu că sunt plecări spre Pitești din mai multe autogări, în funcție de companie și ora de plecare. Nu există o logică pentru călător. Ce să faci, alegi ora la care vrei să pleci și mergi în autogara preferată.

Pleci. În Pitești ajungi într-o autogară, acolo afli că plecarea spre Câmpulung este în alt loc. Hai în Autogara Sud (autobuz și per-pe-des, sau, taxi), de acolo sunt plecări dese, ajungi la Câmpulung. Destul de bine, trecând peste faptul că nu ai mereu climă în mijlocul verii, că se iau și oameni în picioare, că durează foarte mult și nu mereu sunt condiții civilizate de tranport (de regulă în microbuze).

Hai să vedem și drumul de întoarcere. Din Câmpulung spre Pitești e simplu, mai departe se complică lucrurile. Din Pitești n-am prins autocarele de rută lungă, așa că au rămas variantele din bucăți. Până în Craiova s-au potrivit lucrurile, iar în autogara piteșteană ni s-a spus că de acolo prindem conexiunea directă spre Banat. Ajunși însă la Craiova, aflăm că respectiva cursă anunțată în orașul precedent spre Caransebeș nu mai circulă de trei luni. Asta cu toate că panourile de pe peron anunțau plecări dese spre Timișoara – ce mai contează că vor induce lumea în eroare, e scumpă vopseaua!
Aflam că următorul autocar va fi abia a doua zi, super! :)

Puneți-vă în locul unui călător străin, care nu cunoaște locurile și se așteaptă ca lucrurile să funcționeze ca într-o țară europeană. Oare se va descurca?

Varianta 2: planificarea unei călătorii cu trenul.

Aici e mai simplu, majoritatea rutelor sunt operate de CFR, iar site-ul lor oficial (cfrcalatori.ro) este actualizat. Ai grijă, pe cfr.ro găsești în meniu 2 site-uri aproape identice: la Informatică Feroviară vei fi direcționat spre alt site similar celui oficial (infofer.ro – Informatica Feroviară); deși ar trebui ca site-urile par identice (de fapt nu ar trebui să existe 2 pentru același lucru), apare diferență subtilă: pe inforfer nu dispar cursele anulate. Fii atent la trenurile anulate: în loc să nu apară deloc, sistemul online le afișează și la fiecare, scrie mic în dreapta „Nu circulă„.

CFR Călători vs. InfoFer
CFR Călători vs. InfoFer
Mersul trenurilor - varianta infofer.ro
Mersul trenurilor – varianta infofer.ro

Pe lângă trenurile CFR, mai sunt și câțiva operatori privați: dintre ei, Regio Trans pare să aibă cele mai multe curse. Pentru a le afla rutele, trebuie să intri pe site-urile lor, în gări aceste rute nu sunt tocmai ușor de găsit.

Și acum mă întorc la problema inițială, cu chinezul care vine în România. Cum pot să îi găsesc eu rutele?

Soluția?

Multă răbdare, căutări pe site-urile CFR, autogări, verificare online a rutelor pe site-urile transportatorilor și confirmare telefonică. Altfel risc să trimit pe săracul om după cai verzi pe pereți, să rămână blocat peste noapte în mai știu eu ce văgăună.

Ce altceva trebuie știut? Trenurile CFR-ului au obiceiul să întârzie. Ultimul testat, de la Drobeta spre București, avea 35 de minute întârziere până în Craiova. Asta în puțin peste 100 de kilometri :)
Așadar, dacă calculezi o rută combinată CFR+transportul în comun rutier, ia în calcul și întârzierile, mai ales în zilele toride de vară sau cele de iarnă.

90 de minute întârziere la trenul cu care am venit
90 de minute întârziere la trenul cu care am venit

Concluzia mea: Sistemul de transport în comun este foarte greoi, nesincronizat, necesită răbdare multă și trebuie să confirmi cele aflate, la tot pasul. Dacă autogari.ro ar actualiza cursele, dacă site-ul CFR-ului ar integra și operatorii privați (contra cost, dacă altfel nu se poate), lucrurile ar deveni mult mai simple.

Voi ce experiențe ați avut cu transportul în comun?


Arată și altora
  •   
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   
  •   
  •   
  •  
  •  
  •  
  •  

Dacă ți-a plăcut, dă-ne like la pagina de Facebook, în căsuța de mai jos! Iar pe pagina de Fb, bifează opțiunea "Follow/Urmărește", să fii sigur(ă) că vei primi tot ce vrem să arătăm lumii. :)
Cuvinte cheie: , .Articol scris de Florin Arjocu (fondator): vezi detalii despre autor.

Spune-ți părerea!

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

necesar