Cum o parte dintre noi călătorim mult și dintre noi, unii folosim aparate GPS, am zis să încercăm să prezentăm câteva produse care ne pot face viața mai frumoasă sau mai ușoară. Așadar am zis să facem câteva recenzii de aparate utile călătorului. În primul episod o să vă prezint două aparate GPS din clase diferite, dar care se pot completa unul pe celălalt. Unii fac recenzii doar la prima vedere, eu am zis să le testez o perioadă și abia apoi să compilez rezultatele. Testele făcute la drum le voi împărți în 4 părți, astăzi fiind rândul primeia iar seria se va încheia cu un test cum nu a mai fost făcut, la drum între harta României de pe iGo (cele testate sunt făcute de Topmap) și hărta României de la Garmin (RO.A.D.2012.XX). Așadar mă voi referi strict la aparat, hărțile le voi trata separat în test comparativ.
Așadar, cu cele două aparate (și nu doar) am plecat la drum, iar drumul nu a fost deloc scurt.
Scopul era mai complex decât o simplă călătorie: cu o echipă de filmare Travel Mix urma să încropim o viitoare emisiune numită Călător prin România. Cu mic cu mare am plecat din București spre Sălaj (Șimleu Silvaniei), apoi am trasat o linie prin județul Satu Mare pentru a cutreiera câteva zile Maramureșul. Finalul călătoriei a fost tot prin Sălaj, la Șimleu Silvaniei, iar de acolo am făcut drum întors spre București. În călătoria aceasta am mers pe 3 autostrăzi (bucățile pe care le avem construite), am parcurs multe drumuri europene, drumuri naționale, dar am mers și pe drumuri județene mărunte, inclusiv pe unele de țară, fără să avem în plan. În total, călătoria noastră a însemnat aproape 1700 de kilometri. Pe hartă, traseul prin nordul României pe care îl plănuiam arată cam așa (vezi harta online; unele opriri nu vor fi vizibile):
Testul de aparate GPS – Evolio Hi-Speed PLUS
Primul pe care îl voi introduce în scenă este Evolio Hi-Speed PLUS, un aparat cu aspect obișnuit, dar bun la drumul mare.
Aparatul are un ecran de 4,3″ (ce ar trebui să lumineze bine – 250 Lux), procesor SIRF Atlas V ce rulează la 664MHz (adică trebuie să ne așteptăm să fie rapid), o memorie RAM de 128MB DDR2, 4GB Flash ca memorie internă, are un port microSD pentru carduri (de exemplu cu muzică), se încarcă & conectează la calculator prin intermediul unui port mini-USB, are mufă jack pentru căști, iar totul vine cu o greutate de 147 de grame. Specificațiile soft (preluate de pe pagina Evolio sună cam așa):
Functionalitati legate de rutare:
– ofera rute alternative, in cazul in care ruta initial calculata nu este cea dorita de dumneavoastra. Puteti astfel opta pentru traseul: rapid, ecologic, usor sau scurt;
– puteti alege ca traseul calculat sa evite un anumit tip de drumuri (autostrazi, drumuri nepavate, bacuri, etc.);
– inainte de a incepe navigarea, va ofera o perspectiva asupra traseului, pentru a va asigura ca intr-adevar este cel pe care doriti sa mergeti;
– recalculeaza automat ruta in momentul in care va abateti de la traseu;
– traseul se poate calcula si in functie de tipul auto (masina, pieton, autobuz, bicicleta).Functionalitati legate de ghidare si vizualizare harta:
– Mod realist de vizualizare a intersectiilor. Aceasta functie ofera o reproducere realista a intersectiilor si iesirilor de pe autostrada. Acest lucru va ofera o orientare mai buna.
– Functie de asistenta la schimbarea benzilor: va arata si va ghideaza pe banda de circulatie pe care trebuie sa va incadrati, astfel chiar si in situatii dificile de trafic, va puteti incadra pe banda corecta in timp util.
– Afisare 3D pentru cladirile importante din toata Europa, si relief, pentru o orientare mai buna.
– Ofera vizibilitate asupra urmatoarelor doua manevre care trebuie facute.
– Alerta la depasirea vitezei legale, si la apropierea de camerele fixe radar si de supraveghere.Aplicatii Multimedia:
– Player Muzica, Video, Documente, Imagini, e-Book reader, calculator;
– Consum carburant, registru de calatorie, informatii despre legislatia rutiera din fiecare tara;
– Convertor de unitati, informatii despre masuri imbracaminte in diferite tari, informatii legate de rasarit si apus.
Dintre cele de mai sus o parte ne-au fost de folos, iar pe altele nu le-am folosit. Ce mai e de spus, e că înainte de a pleca la drum am avut câteva zile pentru a mă acomoda cu aparatul, să îi încerc câteva dintre funcții. Atunci am dat de un bug ori de hartă, ori de rutare, dar nu am putut să îl reproduc: în București, de la Doamna Ghica până în centru m-ar fi ocolit aproape tot orașul.
Cutia în care vine aparatul conține tot ce aveți nevoie pentru a-l folosi cu spor: încărcătorul de mașină, suportul cu ventuză pentru prinderea pe parbriz, cablul USB. Fiindcă folosește mufă „standard” mini-USB, putem să îi încărcăm acumulatorul de la orice calculator sau de la încărcătoare cu mufe USB. Eu am folosit pentru o perioadă bateria externă cu încărcare solară și totul a funționat perfect.
Momentul adevărului, să vedem ce știe să facă și cum.
Carcasa: transmite ideea de aparat „clasic”, grosimea mi s-au părut un pic cam mare (dimensiunile sunt 121mm x 81mm x 12,5mm). După cum spuneam, este din plastic; nu excelează, dar nici nu veți avea probleme, este solidă și nu alunecă.
Ecranul: primul lucru care mi s-a părut foarte ciudat e că ecranul lăudat în specificații nu se arăta deloc luminos, lucru de care m-am lovit și în perioada următoare. Cel puțin teoretic, ar trebui să fie luminos, iar aparatul care l-am primit in test nu era prea luminos iar ziua, în vreme cu soare, am avut probleme în a vedea ce e pe ecran. Nu vă pot spune cauza, poate era un defect exact la cel testat; o să vedeți acest lucru și în câteva poze. Că tot vorbim de ecran, acesta e de tip rezistiv (adică poți apăsa cu orice pe el și îți va prelua click-ul/tap-ul; de ceva timp încoace, cred ca toate smartphone-urile au ecran capacitiv). Aparatul funcționează în mod clasic, „landscape”.
Suportul de parbriz: deși este ușor de folosit, am descoperit că pe drumurile mai denivelate transmite și amplifică vibrațiile mașinii, o să vedeți că poate fi puțin enervant. Bine că nu sunt toate drumurile denivelate :)
Probabil cel mai important lucru la un aparat GPS este combinația soft + hartă. Poate să fie super aparat, dacă nu știe să te ajute la drum și nu are „cu ce”, devine inutil ca aparat de rutare. O să vă povestesc cum am văzut soft-ul iGo cu care este dotat aparatul.
Aparatul vine cu hata Europei instalată, iar pentru România, ultima hartă de la Evolio la ora testului era din noiembrie 2011.
Deși nu am mai folosit iGo, m-am obișnuit repede cu meniurile și am constatat că sunt chiar bine concepute. Un lucru care mi-a plăcut foarte mult este felul în care te ajută la scrierea localităților sau a adreselor. În timp ce tastezi, aparatul elimină din tastatura virtuală literele care nu se potrivesc. De ce contează asta? Fiindcă noi, cei care nu avem chiar degete subțiri, uneori mai greșim literele. Iar cum, în timp ce tastez, dispar unele dintre ele (și rămân spații goale pe tastatură), am șanse mai mari să nu apăs ceva din greșeală.
Un alt punct forte al soft-ului iGo este felul în care afișează intersecțiile sau schimbările de sens, inclusiv benzile de circulație (acolo unde harta le conține). În partea superioară a ecranului, apar în chenare clare, mari, direcțiile de mers. Este foarte ușor să te ghidezi cu acest fel de a afișa intersecțiile.
La fel de intuitiv afișează și sensurile giratorii. Pe ecran sunt afișate toate ieșirile din sens, iar cea pe care trebuie să mergem este evidențiată puternic.
Din aceeași categorie face parte și felul în care este afișată, sus pe ecran, următoarea localitate/drumul de acces (de exemplu 3 chenare ne anunțau ce urmează: „Zimbor” „1F” „E81”) – bravo iGo!
Un alt lucru plăcut la soft este că permite hărților să cuprindă limite de viteză, radare și indicatoare cu diverse atenționări. Am găsit foarte util să știm cam prin toate localitățile de pe drumul european limitele de viteză, să fim anunțați că urmează o trecere de pietoni sau o curbă dublă. Sunt lucruri utile unui șofer.
Uite cum semnalizează faptul că am ajuns la destinație:
Specificațiile spun că are și posibilitatea de a afișa clădiri 3D, dar nu prea am avut ocazia să văd prea multe, iar cele existente nu strălucesc la capitolul detalii.
Am descoperit și un mic bug de afișare: în unele situații, la curbele în vârf de ac, linia traseului se suprapune cu linia drumului de după curbă. Desigur, nu e important, că doar curba trece, dar trebuia să o spun.
Ca toate aparatele deștepte, și acesta conține modul „de noapte” (vedeți poza de mai sus). Asta înseamnă că noaptea nu te vor durea ochii de la luminozitate, se schimbă culorile, aproape se inversează. Aparatul trece automat în modul nocturn, în timpul testului acest lucru se întâmpla pe la ora 20.00 seara (aproximativ). Cel puțin în testul meu, nu am descoperit dacă știe cumva și modul „tunel”, adică să intre în mod de noapte în interiorul unui tunelul/pasaj subteran, dacă cumva are această funcție, cel puțin în test acest lucru nu s-a activat.
Aparatul beneficiază de câteva categorii de obiective, probabil pe cele mai importante 4 categorii pentru un șofer profesionist: cazare, parcare, benzinărie, restaurant. Mie sincer mi-ar fi foarte util să am și altele: obiective turistice, spitale, clădiri administrative, etc.
La ieșirea din Alba Iulia am căutat benzinării. Așa am descoperit că aparatul le afișează doar pe cele care sunt în sensul de nostru mers, dar ar fi util să afișeze și pe cele din urmă, mai ales dacă sunt în apropiere.
Vă ziceam că aparatul poate rula muzică, filme, poze de le cardul microSD. Așa am făcut și noi la întoarcere, am ascultat o frumoasă muzică românească. Totul funcționează bine, calitatea sunetului este cel puțin decentă, păcat că nu poți asculta muzică în timp ce faci alte lucruri în meniu (se oprește muzica dacă ieși din meniul ei), deci nu e gândit să fie multitasking. Ah, și păcat că trunchează numele lungi de melodii.
Să vă zic și că vorbește? Glumesc, desigur că știți că dacă e GPS de mașină, „vorbește”. Vocile sunt cele clasice, Ioana și Marcel. Acestea se aud destul de bine iar vocile sunt plăcute. Cândva am auzit și o a treia voce, cu puternic accent moldovenesc, dar și cu regionalismele din Moldova; Ioana și Marcel nu sunt la fel de amuzanți, dar sunt exact cum ar trebui să fie un coleg bun de drum :)
Conectarea la sateliții GPS este rapidă, nu apucați să faceți mare lucru până aparatul este pregătit de drum. Dacă e ceva care mi-ar fi plăcut să existe, acesta este ca modul de afișare al preciziei GPS să fie în metri (aparatul afișează doar sub formă de calificative: semnal mediu/etc.). Astfel l-aș fi putut compara cu celălalt aparat care afișează precizia în metri.
Concluzia:
Evolio Hi-Speed PLUS este un aparat bun pentru șoferii fără pretenții de aparat „fancy” (vezi ecranul, carcasa cam groasă), șoferi care merg pe drumurile principale. Aceastea conțin detaliile pe care le afișează aparatul, iar dacă ieșiți de pe aceste drumuri, se pierde avantajul aparatului de a afișa semne rutiere, avertizări, harțile cel mai probabil nu le vor avea. Modul de rutare în general este bun, iar dacă rutează greșit, cel mai probabil este din cauza unor erori sau lipsuri ale hărții. Șoferul va fi foarte plăcut întâmpinat de vocea feminină, Ioana, și de afișajul perfect al sensurilor giratorii, schimbărilor de sens ori a intersecțiilor!
Dacă ți-a plăcut, dă-ne like la pagina de Facebook, în căsuța de mai jos! Iar pe pagina de Fb, bifează opțiunea "Follow/Urmărește", să fii sigur(ă) că vei primi tot ce vrem să arătăm lumii. :)
GPS-ul are limba romana ca voce de ghidare sau engleza?
Are limba română, dar pot fi puse în principiu orice limbi suportate de softul de navigare (iGo). În română sunt în mod standard 2 voci, una feminină (numită „Ioana”) și una masculină („Marcel”).