O decizie de astăzi m-a făcut să zâmbesc, dar nu ironic, ci în sens pozitiv.
Sunt mutat în București de cam un an de zile și constat în fiecare zi că Bucureștiul este mult în urma orașelor din Ardealul extins (numesc așa Transilvania + Banat) în domeniul turistic. Vă dau câteva motive pentru care am rămas cu această impresie și în final câteva modificări petrecute în ultima perioadă care aduc un suflu de schimbare pozitivă:
Transportul în comun nu este integrat, cele 2 regii trăgeau fiecare în direcția în care le convenea. Dacă în Timișoara puțini oameni nu compostează un bilet, în București puțini compostează. Până și în Viena am văzut controale mai dese ca în București, aici ultimul văzut a fost în urmă cu un an (fără glumă). În Timișoara am prins controale la 6 dimineața, la 11 seara și deseori în orele prânzului.
Dacă vă uitați pe harta metroului o să vedeți că s-a dezvoltat haotic, fără o strategie coerentă. Noile linii continuă această idee. De ce? Cei care ați fost la Viena știți că de la aeroport există un tren subteran de viteză, special pentru turiști. Drumul este foarte rapid, dar evident că și prețul este pe măsură. Desigur, cei care sunt mai informați pot să ia metroul normal, care deși trece prin 2 zone, tot este mult mai ieftin decât acel tren. Destinația ambelor mijloace de transport: centrul orașului, fără schimbarea trenului. În București, după noile linii va trebui să schimbi 2 sau chiar 3 metrouri ca să ajungi în centru. Asta la un oraș mai mic ca și suprafață decât Viena.
Turistul nu are la dispoziție hărți serioase cu orașul și cu liniile de transport. Cam în orice oraș turistic din Europa o să găsești gratuit la orice hotel decent harta simplă, turistică a orașului. În București infocentrul turistic din gară ba are, ba nu are hărți centru, din pasajul de la Universitate (de când am scris articolul, s-a deschis unul oficial) este mai mult închis, iar dacă e deschis, nu e îmbietor deloc, oamenii stau acolo pitiți încât nu știi dacă e cineva înăuntru.
Călătorul nu știe programul mijloacelor de transport în comun. După ora 21, autobuzele și troleibuzele încep să se retragă. Desigur, în stație nu ai habar de acest program, nu știi dacă mai bine un autobuz ori ba, nicidecum să știi când vine următorul. După ora 22.45 statul în stație deja e riscant, în loc să fie previzibil, el este un joc de noroc. Toate orașele mari din Ardealul extins au astfel de programe ale mijloacelor de transport în comun. Iar traseul este afișat în fiecare stație. Eu dacă sunt turist, de unde să știu unde merge troleibuzul 66 sau tramvaiul 41? În unele orașe știi chiar și când vine autobuzul/tramvaiul/troleibuzul următor.
O altă problemă a Bucureștiului e faptul că fiind oraș mare, schimbi mai multe mijloace de tranport pentru a ajunge la destinație. Călătorul nu este nicicum stimulat să composteze, nu are posibilitatea de a plăti o călătorie și să o folosească un timp mai lung, care cuprinde 2-3 mijloace de transport necesare unei deplasări. Am auzit de o idee ca în Cluj să se implementeze sistemul din vestul europei, ca o compostare să fie valabilă un număr de minute, nu doar pe un mijloc de transport. Sunt curios dacă se va concretiza.
Personal mă deranjează și faptul că nu primesc nicio reducere prin faptul că încarc mai multe călătorii pe cardul Activ. Pun 10 călătorii și plătesc prețul standard la fiecare validare. Practic am plătit în avans și am împrumutat RATB, dar nu am niciun avantaj din acest lucru.
Un alt dezavantaj este că, spre deosebire de Viena și cam orice oraș serios turistic, nu ai abonamente rentabile pentru toate nevoile: există un card de o zi, dar nu sunt cele pentru 3 sau 7 zile. În Viena este foarte scump să plătești individual fiecare călătorie, dar dacă stai 4 zile ieși foarte bine cu o cartelă de 7 zile.
Stațiile nu au harta mijlocelor de transport și a orașului. Turistul se gândește: unde sunt? unde trebuie să ajung? Cum?
Lucrurile de mai sus fă fac să îmi imaginez că o întâmplare de acum vreo 3-4 luni când un australian trebuia să mă viziteze dar nu s-a descurcat cu mijloacele de transport în comun este foarte posibil să nu fie singulară. Practic Bucureștiul nu are o strategie turistică (și) în ceea ce privește transportul populației și a turiștilor. Ba chiar m-am exprimat că este un oraș anti-turistic.
Dacă tot sunt dezavantajele aceastea, să vedem și câteva dintre schimbările întâmplate în ultimele luni:
1. Bucureștiul are acum transport de noapte. Super tare, este un lucru absolut necesar în orice oraș mare. Între timp au mai rărit autobuzele de noapte, iar principala mea problemă cu ele este că nu mai există orarul autobuzelor, nu știi când vine următorul și noapte nu îți vine să stai degeaba o oră în stație.
2. Din 12 august, există liniile turistice de suprafață Bucharest City Tour. Biletul costă 25 de lei pentru un adult (10 lei pentru copii) și poate fi folosit timp de 24 de ore. Ideea este foarte bună, doar că îi lipsesc câteva puncte: 1) se pare că autobuzele cu etaj au la parter abțibilde lipite pe geamuri și 2) nu există ghid audio și hărți pentru turiști. Practic este un autobuz normal care fără ghid audio nu ajută decât într-o foarte mică măsură turiștii, ei necunoscând orașul și stațiile unde oprește.
3. Vestea de astăzi este pentru mine una foarte bună și logică. Multe dintre problemele transportului din București își are rădăcinile aici: RATB a fost trecut împreună cu Metrorex în subordinea unei regii care le va coordona pe ambele. Cu toate că poate fi privită ca o miză electorală, eu cred că decizia este foarte bună și speram să vină mai devreme sau mai târziu. Sunt curios care vor fi pașii următori ai Autorității Metropolitane de Transport București. Sper ca în următoarele luni să vedem bilete comune pentru autobuze și metrou, abonamente mai flexibile și să simțim cu toții care trecem prin București că transportul în comun chiar e în sprijinul nostru și al turiștilor.
Cele 3 măsuri sunt luate în decurs de o lună și jumătate. Îi felicit pe cei care au avut curajul să miște roțile!
S-ar putea să te intereseze și...
Dacă ți-a plăcut, dă-ne like la pagina de Facebook, în căsuța de mai jos! Iar pe pagina de Fb, bifează opțiunea "Follow/Urmărește", să fii sigur(ă) că vei primi tot ce vrem să arătăm lumii. :)
La Arad, un bilet este valabil timp de 1 ora, si nu trebuie compostat. (asta este de cel putin 2 ani de zile)
@o_serar
Foarte tare, bravo Arad! Cred ca asa ar trebui sa fie peste tot, mai ales in orasele mari unde ai nevoie sa schimbi mijlocul de transport pana la destinatie.
A propos: aseară, am urcat FĂRĂ bilet în autobuz, am trimis un SMS la numărul alocat și am primit un cod de confirmare că mi-am plătit biletul și … timp de o oră pot coborî și urca în oricâte autobuze am nevoie. Practic, cu un bilet poți merge, rezolvi problema și te întorci acasă!
Nu vorbesc despre Viena sau Tokyo, ci, despre … TURDA, jud. Cluj!
Al doilea a propos: mulțumesc pentru bicicletă!
@Zamfir
Foarte frumos ce face primaria / regia de transport din Turda, ma astept sa fie la un moment dat tot mai multe orase cu astfel de sisteme. Sau macar cu automate in fiecare statie. In Viena mai gaseai automate si in tramvaie, dar acolo biletul era mai scump decat la cele de pe strada :)
Faptul ca poti timp de x (30, 45, 60) de minute sa calatoresti cu ce mijloc de transport doresti este normalitatea. Deocamdata doar pentru straini :D Va fi si in Bucuresti sper in cel mult un an, cel putin asa declara un oficial dupa anuntul cu „subjugarea” ambelor regii de tranport unui „stapan” mai mare. :)
Mersi de anunt, foarte bine sa stim in ce directie ne miscam si cine e mai rapid :) Stii ceva de Cluj in aceasta directie?
@Zamfir
Cu placere pentru bicicleta, ai meritat pe deplin! Eu stau cu sufletul impacat ca am dat notele cu buna credinta si pot sa te felicit pentru o compunere pe care am citit-o cu drag (cu atat mai mult cu cat si eu sunt din fosta ocupatie :) )
Pingback: Bucureștiul e cu un pas mai aproape de a avea transport integrat (analiză) | Radio Intens Romania