Localizare:

Mergând pe valea Vișeului, la aproximativ 135 km de Baia Mare, la doar 5 km de Borșa și la 7 km de Vișeu de Sus, se află Moisei, una dintre primele așezări ce au intrat sub administrația ungurilor în anul 1940.
Aici începe și povestea monumentului de la Moisei, un monument ce se află la intrarea în comună, pe o colină. Înainte, în această comună traiau deopotrivă, în bună înțelegere, români, evrei și unguri, însă lucrurile s-au schimbat odată cu semnarea Dictatului de la Viena, fiindu-ne luate 11 județe.

La doar 4 ani după, pe data de 14 octombrie 1944, la ieșirea din comună, spre Borșa, au fost uciși 29 de români, masacru ce a avut loc în 2 case de lemn. Se întâmpla cam cu 2 zile înainte de a veni trupele românești și rusești pentru a elibera teritoriile ocupate de Horty. Printre martorii evenimentului ce avea să se întâmple pe la orele 15 erau și doi soldați românii fugiți din satul ocupat și tocmai reveniți să își vadă pe ascuns casele; ei voiau și să anunțe că se apropie trupele noastre. În memoria celor uciși de trupele horthyste, sculptorul Vida Geza a ridicat un ansamblu de figurine de lemn, în număr de 12, dintre care 10 reprezintă măști tradiționale maramureșene iar celelalte 2 – chipuri umane.

Semnificația măștilor:

După cum însuși sculptorul povestea despre măștile tradiționale maramureșene folosite, “pe un stâlp apare Omul pădurii, Omul nopții, Omul apelor sau Omul care horește”. Scopul era ca întreg monumentul să fie “curat maramureșean”.

Ideea pare să fi venit de la scriitorul Geo Bogza, iar coloanele sunt inspirate din “sanctuarul dacic de la Grădiștea” (Revista Contemporanul, 1967).

În timp, din cauza climei umede din zonă, lemnul s-a deteriorat și a început să se fisureze. Artistul a refăcut monumentul din piatră. Coloanele primului monument sunt expuse, în prezent, în fața Pavilionului Muzeului de Etnografie și Artă Populară din Baia Mare (Câmpul Tineretului, sub Dealul Florilor).

Datorită operei sale, această comună a devenit o comună martir, un adevărat simbol al luptei contra ororilor celui de-al doilea război mondial.

Pentru a ajunge la monument, pe colină, trebuie mai întâi de toate să urci cele 44 de trepte, un număr ce simbolizează anul în care a avut locul unul dintre cele mai violente masacre antiromânești.


Odata ajuns sus, la prima vedere ti se poate părea un templu dacic, însă figurinele  au cu totul altă istorie. După cum spuneam mai sus, inițial au fost făcute din lemn, apoi au fost refăcute din piatră; fiecare dintre ele are câte o semnificație, după cum urmează: [sursă Wikipedia.org]
1.       Întâia mască: să nu se mai tragă în oameni nevinovați!
2.       A doua mască: să nu se mai prade grânele din hambare și fructele din pomi!
3.       A treia mască: să nu mai fie aruncați feciorii în războaie!
4.       A patra mască: să nu mai fie închisă lumea în țarcuri!
5.       A cincea mască: să nu se mai ia vitele din bătătură!
6.       A șasea mască: să nu mai fie pângărite fiicele omului!
7.       A șaptea mască: să nu mai fie spurcat meleagul cu tranșee, sârmă ghimpată și icre ale morții!
8.       A opta mască: să nu mai piară oameni, în dorul lor de libertate, pe drumurile înstrăinării!
9.       A noua mască: să nu se mai dea foc caselor!
10.     A zecea mască: să nu mai existe lagăre ale morții!

Iată un clip video din februarie:

Iată o bucată din povestirile unui supraviețuitor ale vremurilor de ocupație – Vlonga Ștefan – despre acea perioadă de chin pentru nordului Ardealului:

Imediat după sosirea în localitate ungurii au organizat tineretul în detașamente de instruire numite “Levente”, de pregătire premilitară, unde au îndurat cele mai mari umilințe, spunea Vlonga Ștefan; ne băteau că nu vroiam să cântăm cântecele lor pline de ură și patimă, cântece fasciste, șovine, antiromânești, care-l preamăreau pe Horthy. N-am mai putut răbda și în septembrie 1943, am luat-o prin păduri, peste Munții Rodnei și am ajuns la Vatra Doraei. Peste un an. ca refugiat m-am înrolat în armata română, am luat parte la luptele pentru eliberarea Târgu-Mureșului, Oradiei, ajungând până la Budapesta și așa au procedat și Horj Ioan Berescan, Hojda Ioan Baciu, Mihali Vasile a lui Vasile, Coman Toader Tălpălău, Bozga Dumitru Bujor, Tomoiagă Vasile din Leurdă (învățătorul), Corbuleac Ioan. etc, care au trecut granița în România, înrolându-se și ei în armata română pentru a contribui la eliberarea Ardealului.

Mai multe detalii despre Ardealul de Nord aflat sub ocupație Hortystă, aici.

Alte obiective turistice în zonă:

Dacă tot ajungi în Moisei, pe lângă acest monument se mai poate vizita Mânăstirea Moisei, se pot realiza trasee în rezervațiile naturale Izvorul Bătrâna sau Munții Rodnei, cu vf. Pietrosul (2303 m) sau de ce nu – pe Valea Vaserului, cu plecare din Vișeu de Sus, fie că e vorba de o excursie de o zi, cu trenul, fie de o drumeție mai lungă, cu cortul.


Dacă ți-a plăcut, dă-ne like la pagina de Facebook, în căsuța de mai jos! Iar pe pagina de Fb, bifează opțiunea "Follow/Urmărește", să fii sigur(ă) că vei primi tot ce vrem să arătăm lumii. :)
Cuvinte cheie: , , , , , , , .Articol scris de Florin: vezi detalii despre autor.
  • http://www.talciok.ro Iulian

    A patra mască: să nu mai fie închisă lumea în țarcuri!

    Tarcuri vor fi construite intruna si noi vom fi ingramaditi acolo sub diverse forme.

  • Alex Andra

    @Iulian: din pacate, toti suntem inchisi in “tarcuri” mai mici, mai mari… sau mai bine zis: toti suntem liberi cat timp nu ne lovim de libertatea celorlalti!!