Notă: Textul acesta face parte dintr-o serie de 3 articole detaliate despre autostop, articole în care am cuprins cam tot ce ai nevoie să știi la drum:
1. Prezentare generală, motive, ce câștigi din această experiență
2. Cum faci autostopul? Metodele pe care le practic eu în diverse situații, în România sau pe autostrăzi (articolul acesta)
3. Întâmplări trăite pe drum

După ce am prezentat câteva dintre motivele care te pot convinge să încerci mersul cu autostop-ul, urmează o descriere pas cu pas e procesului. Cum printr-un comentariu la partea 1 Mihai cerea sfaturi, voi încerca să îi răspund și lui pentru călătoria lui cu autostopul de la București la Viena în cadrul articolului, cred că e o rută destul de comună pentru a fi de folos și altora.

Mersul la ocazie are la bază un lucru: încrederea.

Încrederea șoferului că ești „demn” de a fi luat, și pe cealaltă parte, încrederea ta în cel care te ia cu mașina. Să nu uităm nici încrederea ta în forțele proprii care îți dă putere să rezolvi orice ar putea apărea pe parcurs și te scote la liman din orice situație.
De obicei șoferul decide dacă vrea să te ia sau nu (cu unele excepții), iar dacă nu îi pari de încredere ai foarte mari șanse să nu oprească. În cazul unui cuplu care călătorește cu mașina e posibil ca fata să ia decizia de a opri.

Cred că e foarte clar până aici, hai să vedem etapele pe care le urmez eu când mă hotărăsc să plec undeva. E foarte importantă pregătirea de dinainte, poate face diferența între a ajunge rapid și a greși drumul.

1. Aleg destinația. Aproape niciodată nu mi s-a întâmplat să merg la întâmplare, să nu am un loc ca destinație. Fără să îți dai seama, dar dacă faci cunoscut acest lucru pleci cu un plus de încredere în fața șoferului. Presupun că mereu știi unde trebuie să ajungi, vorba aceea (tradusă de mine) „dacă nu știi unde trebuie să ajungi, orice drum te va duce acolo [unde trebuie să ajungi]”, adică vei interpreta că trebuia să ajungi acolo unde ai ajuns, că doar nu ai avut o țintă stabilită înainte. Să zicem că noi plecăm din București și mergem la Viena.

2. Pregătirea traseului
Pentru a găsi cele mai bune rute, eu folosesc o combinație de site-uri.
viamichelin.com – un ghid foarte bun, de obicei da rezultate de calitate; cunoaște și destul de multe drumuri din România.
În stânga avem partea de căutare a drumului, foarte simplă de folosit. De unde, până unde, căutare și probabil avem deja traseul.
În câmpul Town, City, Postcode… completezi orașul. Aplicația cere să selectezi și țara (Country).
Am folosit combinația București / Romania pentru locul de plecare și Wien / Austria pentru destinație.
Apeși Search și poți studia traseul găsit. Pentru orașe intermediare prin care vrei să treci folosește Show Stopovers.

Dacă dai click pe harta, vei vedea vedea mai detaliat cursul tău. Folosește Zoom (+) ca să vezi mai multe orașe din drumul tău.

Vom putea observa că Viamichelin ne indică traseul București – Pitești – Râmnicu Vâlcea – Sibiu – Deva – Arad – Nădlac (punct de frontieră) – Szeged – Budapesta – Gyor – Viena.

maps.google.com – probabil toată lumea a folosit măcar o dată hărțile Google; se lucrează similar cu Viamichelin, dar întâi trebuie să selectezi Get Directions pentru a te lăsa să cauți o rută. Dacă nu e traseul care crezi că e cel mai bun (se poate întâmpla) – folosește locații intermediare. Eu am vrut să îmi arate același traseu indicat de Viamichelin și am adăugat ca orașe intermediare Sibiu și Arad.

maps.yahoo.com – similar cu maps.google.com

Ruta pe care o caut eu trebuie să fie circulată și să nu fie prea ocolitoare. Sunt situații în care o rută puțin ocolitoare este mai bună decât cel mai scurt drum din cauză că e un drum european, cuprinde o autostradă sau poate drumul direct este deteriorat sau în lucru, iar multe mașini îl vor ocoli.

Ce mi-a găsit Viamichelin este o rută foarte bună pentru plecarea din București. Probabil este cel mai folosit drum de transportatorii de mărfuri care pleacă din capitală în curse internaționale.

3. „Foile de drum”


Pregătirea lor este o etapă foarte importantă. Eu numesc „foi de drum” acele foi pe care îmi scriu orașele prin care trec. Probabil ați mai văzut la marginea orașelor tineri care țin în mână cartoane sau hârtii cu orașul unde merg. Este o practică puțin folosită de navetiștii care merg pe distanțe scurte, dar nu ne comparăm cu ei, noi mergem la drum lung și suntem în altă categorie.

Din lista de orașe generată de aplicația folosită de noi alegem pe cele mai mari în care suntem dispuși să oprim. Nu mă refer neaparat la a intra în acel oraș, ci de a opri sau schimba mașina în preajma acelui oraș. Când mergi pe trasee lungi internaționale, vei merge pe autostrăzi. Evită să intri în orașele de pe drum și folosește-le doar ca repere pentru a „agăța” șoferii care merg spre acele orașe. Discută de pe drum cu ei și explică-le unde mergi și ce vrei. Poate chiar au hărți detaliate care au marcate inclusiv benzinăriile sau parcările.

Aceste orașe „alese” le vom folosi la foile de drum. Cum probabil există mai multe metode, am și eu una. Experiența mi-a arătat că e foarte practic să folosesc foi A4 pe care să scriu cât mai mare posibil, de tipar, numele a 2 (uneori 3 dacă sunt nume foarte scurte) orașe prin care trec. Un oraș scris în jumătatea de sus a foii, unul în jumătatea de jos. O să vedeți că în felul acesta veți putea avea mereu o pereche cu următoarele 2 orașe ce urmează în drumul vostru.

Când ești deja în primul oraș de pe foaia ta, îndoi pe jumătate foaia astfel încât să rămână doar orașul care urmează, iar pe acesta îl „împerechezi” cu următorul oraș de pe foaia următoare. O să vă dați seama mai bine dacă încercați.

De-a lungul timpului eu am folosit markere de culoare roșie, albastră, verde sau neagră. Sunt practice acele markere cu vârful lățit, vei scrie mai repede cu ele.

Facem hârtiile:
1. Pitești – Vâlcea
2. Sibiu – Sebeș (am folosit și orașul Sebeș fiindcă este între Sibiu și Deva, dar ce mă interesează mai mult e ca are o intersecție cu drumul principal ce duce la Cluj. Intersecția este foarte aglomerată unde se circulă cu viteză mică, iar mașinile care vin dinspre Cluj spre Deva probabil vor merge pe acest drum, deci avem mai multe mașini pe ruta noastră)
3. Deva – Arad
4. BudapestWien / Vienna (alege mai bine o variantă internațională, că e mai probabil să o folosești după ce ai ieșit din țară, deci o vor vedea mai degrabă străinii)

Foile de drum arată șoferului că ai o destinație! Folosește-le!

Colecționează foile de drum, îți vor fi amintiri foarte plăcute! Vei avea ce povesti nepoților, dar le vei și putea arăta pe unde ai fost și cum. Eu am strâns în 2 ani un teanc gros de foi cu care mă mândresc.

4. Pregătirea echipamentului, bagajului
Obligatoriu folosești rucsacul. Fie că te poți descurca cu unul mai mic, de 30-40 de litri, ori unul de 60-80, asta în funcție de anotimp, locație și durata călătoriei (aici e articolul despre alegerea unui rucsac). Am scris un articol doar despre cum se „face” rucsacul, citește-l. Trebuie să te gândești foarte bine la condițiile meteo. Să fii pregătit pentru orice ar putea apărea pe drum. Dacă e vară îți iei haine ușoare și practice. La drum e bună o vestă de biciclist (în cazul în care trebuie să mergi pe drum, noaptea), o pelerină de ploaie (cu 70 de ron îți iei un Solitaire, dar găsești și modele mai ieftine).

Întotdeauna să ai harta țării sau a Europei! Dacă mergi în România ține cu tine harta României. Nu e grea, dar te poate ajuta să îți stabilești trasee și dacă nu ai internet, iar pe drum sigur nu ai hărțile Google la dispoziție. Iar dacă schimbi puțin traseul, harta te poate ajuta. Eu am de obicei cu mine harta Europei și harta României. Deși au fost momente când am avut nevoie de hărți mai detaliate ale regiunii sau țării respective, m-am descurcat și așa. Am folosti hărțile din benzinării sau ale șoferilor (șoferii prefesioniști probabil au asemenea hărți) pentru a căuta benzinării sau puncte de plată ale autostrăzii (problemă pe care trebuie să o rezolvi când ești într-un oraș și vrei să pleci pe autostradă). Mie nu îmi rentează să car hărțile detaliate din 5 țări într-o călătorie până în Spania, așa că mă adaptez pe drum.

Revin la ideea de rucsac. El este unul dintre lucrurile care te deosebesc de ceilalți „ocazioniști”. Tu vrei să transmiți ideea că ești un călător pregătit, că știi ce vrei. Rucsacul arată că mergi la drum cu bagaj, deci ai un scop, ai obiecte personale grupate frumos și ești pregătit de o călătorie (câștigi încredere).

5. Singur sau cu coechipier? Să fim doi, trei, mai mulți? :)
Cel mai bine se merge în echipă de 2. Ideal e să fie băiat și fată. Motive sunt mai multe: la un drum lung e bine să ai companie, să ai cu cine schimba o vorbă, să ai cu cine glumi sau pur și simplu să mai fie o prezență lângă tine; un alt motiv e că prezența unei fete îți dă mai multe șanse ca o mașină să oprească – șoferul are mult mai multă încredere într-un cuplu decât într-un tip singur sau un grup de 2 băieți, de care ar putea să îi fie frică să nu cumva să fie „meseriași ieșiți la lucru = cules de portofele și telefoane”

În majoritatea drumurilor eu am mers singur fiindcă e greu să găsești pe cineva care poate și vrea să călătorească așa mult în felul acesta. Majoritatea oamenilor sunt limitați de timp și nu își dau seama că activitățile se pot grupa pentru a obține timpul de a călători. Și multora le e frică (voi ajunge și la a prezenta frica).

Se poate merge și în grupuri mai mari (3 sau 4), dar deja te limitezi la 1. mașinile care au loc pentru atâția oameni, și 2. șoferii care sunt dispuși să ia 3, 4; cu atât mai greu cu cât sunteți 4 băieți.

Din motive puțin evidente nu aș indica fetelor singure să meargă prea mult la ocazie, singure. Asta nu înseamnă că nu cunosc fete care practică acest obicei, de exemplu Alise (Riga), sau din Cluj – Gilly, din Timișoara – Hellen. Lista poate continua.

Cel mai bine e pereche, tip și tipă.

6. Plecăm la drum. Unde stau, cum „iau” mașină?
Locul unde vei sta la ocazie depinde de câțiva factori, de exemplu diferă stilul de călătorie dacă ai autostrăzi pe drumul tău.
Dacă ești într-un oraș, trebuie să ajungi la ieșirea din oraș, în direcția ta de mers.

Trebuie să reții faptul că acolo unde sunt mai mulți care merg la ocazie, ei sunt concurența ta. Trebuie să ieși în evidență. Să fii primul, sau să mergi în alt loc. Dacă vei sta în mijlocul lor vei pleca după ce pleacă toți și nu vei putea beneficia de avantajele tale, de foile de drum, de încrederea ce o poți câștiga cu rucsacul, echipamentul de pe tine, etc. Mulți șoferi se feresc să oprească unde e o grămadă de oameni, că vor fi asaltați de mulțime. Să zicem că te vede un șofer, își amintește că și el călătorea în tinerețe, dar tu ești între alții 10. E posibil să nu oprească, tocmai din cauza celorlalți.

Hai să vedem practic.
București. E destul de simplu, mergi în Militari și undeva după stația de metrou Păcii (nu știu dacă și-a schimbat numele), e preferabil să cauți un loc unde e o mică alveolă pe partea dreaptă a drumului, să aibă loc o mașină mică să oprească. Destul de greu de găsit, dar te descurci. Indiferent de oraș, încearcă sa fii cât de cât aproape de ieșirea din oraș.
Arăți Pitești – Vâlcea. Ai șanse destul de mari să găsești mașină pe traseul acesta.

Dacă mașina ce oprește merge la Pitești ai 2 variante – ori să mergi până la Pitești cu ea, ori să aștepți altă mașină.
De ce? Fiindcă dacă te grăbești iar mașina ta va intra în oraș pe la Vamă (capătul Piteștiului dinspre București), va trebui cumva să străbați cu autobuzul orașul până la cealaltă ieșire, spre Vâlcea. Nu poți sta la ocazie chiar oriunde fiindcă centura are regim de autostradă și nu e legal, iar chiar de „ocolești” acest lucru, mașinile merg cu viteză mare și cel mai probabil nu vor opri.
Întreabă șoferul, prezintă-i varianta ta și cere-i sfatul. Și el e la fel de om ca și tine, nu e nici o rușine în a întreba.

Să zicem că ai ajuns la Arad, iar mașina cu care ai venit te-a lăsat la intrarea dinspre Deva. Aradul e un oraș destul de nasol de străbătut, vei pierde mult timp cu el. Sau…

Apelezi la o șmecherie. Stai la ocazie chiar la intrare, și „target”-ezi mașinile de marfă, tirurile. Ai șanse mai mari în felul acesta să găsești un tir care traversează orașul, pe centură. Uite așa, din pas în pas, ai ajuns la ieșirea spre Nădlac și arăți foile cu Budapesta – Gyor sau Budapesta – Wien.

Pe autostradă se schimbă puțin lucrurile, nu poți sta pe autostradă. Vei schimba mașinile în benzinării sau parcări. Oprește doar în benzinăriile mari. Vorbește cu șoferul. Învață mei mulți termeni pentru benzinărie, în mai multe limbi. Tankstelle (Germană), Gas/Petrol Station (Engleză). Alți termeni: filling station, fueling station, service station, service area, garage, gasbar, petrol pump, petrol bunk. Mergi printre mașini și întreabă șoferii dacă merg în orașele următoare.

Nu intra în Budapesta! E oraș mare. Stai pe centură, ai benzinării și înainte de oraș (parcă e una pe partea ta cam cu 30 de km înainte de Budapesta), și pe centură.

Care sunt cele mai bune locruri de stat la ocazie?
E o întrebare foarte bună. Dacă alegi un loc prost, vei sta mult și bine acolo. Trebuie să alegi un loc care să îndeplinească unele condiții:
1. mașinile să circule cu viteză destul de mică
2. să fie la ieșirea din oraș
3. preferabil să aibă loc de oprire mașinile, să nu blocheze traficul
4. dacă mergi și noaptea, stai la un loc luminat.
5. e bine să poți fi văzut din timp, șoferul să aibă timp să te studieze
6. pe autostradă folosește benzinăriile, parcările mari, punctele de plată ale autostrăzii (pay toll). La plata autostrăzii toate mașinile sunt obligate să oprească, și se prind foarte bine mașini.

Sensurile giratorii sunt locuri foarte bune de stat. Stai imediat după sens, pe drumul tău. Mașinile merg cu viteză mică în sensul giratoriu, de obicei te pot și vedea din timp, de obicei există și destul loc să oprească.

Șoferul trebuie să îți vadă fața, să te vadă din timp și să te poată studia. La fel, fă și tu acest lucru când oprește mașina.

Din păcate în România, mai ales în zonele mai puțin dezvoltate economic (Moldova, Oltenia, dar nu numai), încă sunt destui șoferi are pretind plată la mersul la ocazie. La marginea micilor orașe vei găsi „rechinii” care fac trasee pentru bani. Ocolește-i! Mergi cu adevărații călători.

Când oprește o mașină, spune-i din start că tu nu plătești ocazia. Lasă-l pe el să aleagă dacă te ia sau nu. Repet, asta doar în România, imediat ce ai trecut granița spre Vest, nu mai există conceptul de „plată pentru autostop”. Pentru unii va suna ciudat, că ei nu iau bani, dar pentru cei care iau bani e mai bine așa. Tu ți-ai făcut datoria: te ia, bine, nu te ia, iarăși bine, există și alți șoferi. Îi urezi drum bun.

Arată respect șoferilor! Vrei să mai oprească și a doua oară! Niciodată nu le arăta semne obscene, nu vorbi urât. Cred ca te vei simți mult mai bine în pielea ta dacă știi că tu ai făcut ce trebuie. Dacă te respecți pe tine, cu siguranță înțelegi acest lucru.

Mai vreau să adaug ceva: cel mai tare mă deranjează șoferii care nici nu întorc capul. Mesajul pe care îl percep eu este: „eu sunt cu nasul pe sus acum, nici nu mă uit la tine!”. Sunt mari șanse să nu aibă motive. Și de ar avea, e o prostie, mașina nu îi conferă un statut de „om cult”, de om „deștept”, „umblat în lume”, etc. Cu o astfel de atitudine, demonstrează exact contrariul.

Mult mai tare apreciez pe cei care spun (prin semnele specifice): „nu te iau”, „nu merg acolo”, „mă întorc”, „rămân în oraș”. Măcar te-au văzut, au comunicat ceva, se arată oameni.

Ce am învățat din mersul cu autostopul? Că îmi pot invinge fricile. Că îmi pot duce limitele mai departe. Că mă pot descurca în orice situație, indiferent de loc, moment al zilei sau anotimp. Primul meu drum lung la ocazie a fost din Timișoara până în nordul Bucovinei. A fost prima dată când am mers cu autostopul noaptea, prima dată la drum așa lung. Am găsit șoferi care își transformau frica lor în argumente folosite să mă convingă că nu voi găsi mașini (în Moldova). Mi-am demonstrat mie că există soluție la orice situație.

Mersul la ocazie e un exercițiu bun de autocontrol, de încredere în propria persoană și flexibilitate. Totodată este și un exercițiu de răbdare.

Poți fi nevoit să adaptezi traseul din mers. Dacă cineva merge până în Arad, dar face un mic ocol presupun că nu îl vei refuza. Sau poate îți dai seama că autostrada e închisă din cauza viscolului și din mers schimbi drumul, așa cum am făcut în Cehia când mergeam la Viena.

Dintre țările unde am făcut foarte ușor autostopul precizez Franța. A merg foarte foarte fain acolo, inclusiv la ieșirile din oraș stăteam cu foaie cu PEAGE (= pay toll) și găseam mașini care mă duceau la punctul de plată al autostrăzii. Iar de acolo totul e simplu. Stai pe culoarul care îți place și totul va funcționa.

Niciodată nu mi s-a întâmplat să nu ajung acolo unde mi-am propus, indiferent că a fost viscol și eram cu un prieten în Praga și mergeam la Viena în 3 ianuarie, noaptea, sau că mergeam pe un drum foarte izolat, tot noaptea, pe zăpadă. Mereu am ajuns la destinație!

Mâine va apărea partea a III-a, cu întâmplări din drumurile mele.

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

Dacă ți-a plăcut, dă-ne like la pagina de Facebook, în căsuța de mai jos! Iar pe pagina de Fb, bifează opțiunea "Follow/Urmărește", să fii sigur(ă) că vei primi tot ce vrem să arătăm lumii. :)
Cuvinte cheie: , , , , , , , .Articol scris de Florin Arjocu (fondator): vezi detalii despre autor.

71 gânduri despre “Autostopul. Cum fac eu? Metodele mele (partea 2)

  1. Pingback: Autostopul, cea mai flexibilă metodă de a călători 118 000 km - partea 1 | Drum liber - Vezi România cu alți ochi

      • salut Florin,ma intereseaza adresa ta de skypeyahoofacebook,vreau sa.mi dai cateva sfaturi referitoare la calatoria cu autostopul.Sunt in Paris si vreau sa ajung in Romania.Cam cat timp as face si ce bani sa am la mine.Multumesc,prietene!

        Răspunde
  2. Florin articolul tau este foarte complet, cu multe informatii. Mersi mult de ajutor, chiar mi-ai indicat toate etapele importante ale drumului si ale pregatirii sale. Sunt norocos si abia astept sa plec, sper sa ma intorc cu povesti bune :)

    Inca o data multumesc, toate cele bune

    Răspunde
  3. Buna Florin, imi amintesc ca ne-am intalnit intamplator la Budapesta acu’ cativa ani, erai intr-una dintre calatoriile tale cu autostopul. Nu-mi vine sa cred ca ai facut 118000 km deja!
    M-a amuzat faza cu „foile de drum”. Cred ca orice om care lucreaza intr-o firma de transport s-ar distra sa vada ce numesti tu „foi de drum”. :))
    Succes in continuare, am sa-ti urmaresc blogul.

    Răspunde
    • Da, da, atunci eram 4 oameni și mergeam la Praga. A fost o surpriză plăcută să întâlnim cunoscuți la Budapesta.

      Mulțam fain de aprecieri!

      Răspunde
  4. Pingback: Mijloacele de transport | spuse pe blog

  5. Pingback: Ghidul autostopistului (sau cum poți vedea lumea gratis)

  6. Pingback: Autostopul – cum se face, practic. Metodele mele

  7. Hey Florin mersi pentru sfaturi :) Am reusit sa ajung la Viena cu autostopul – 0 lei. In curand poate o sa postez si eu un articol pe blogul meu despre calatorie. A fost chiar interesant. Sincer as vrea sa repet experienta merita din plin.

    Multumesc inca o data fiindca mi-ai dat incredere.

    Răspunde
  8. Au fost ceva peripetii le-am pus intr-un articol pe blogul meu c3ita.blogspot.com (sau clcik pe numele meu mai sus)

    Am pus o referinta si catre articolul tau ;)

    Toate cele bune,
    Mihai Craita

    Răspunde
  9. Ma bate gandu sa vin in Romania cu autostopu. Bani de avion nu am, dar spirit de aventura e mult prea mult in mine. De doua ori m-am intors, pentru ca din Valencia, spania, pana in Craiova e drum lung si multe tari de strabatut. Bagajul e pregatit, bani nu am decat 30 de euro in buzunar, si tare mi-e dor de Romania. Tin sa mentionez ca sunt un tanar de 22 de ani, cu facultate terminata, ce incerc sa zic, sunt om cu capu pe umeri, dar e un drum prea lung, si ma intreb in cat timp as ajunge. Hmm… sa aflu sa nu aflu ?

    Răspunde
  10. Felicitari pt articol!

    Maine am si eu de gand sa merg pe ruta Brasov-Bucuresti numai ca am o mica „nelamurire”…ce „formula” folosesti pt a spune soferului ca nu il vei plati…nu imi vine in minte nimic ok…

    Răspunde
    • De-a lungul anilor am rafinat metodele de a merge la ocazie. Acum eu zic soferului ca practic calatoria la ocazie foarte mult in Romania si Europa si nu obisnuiesc sa platesc ocazia. Daca ma ia bine, daca nu, le urez drum bun. Ei oricum merg cu masina goala, deci nu castiga nimic daca nu te iau, iar daca te va lua in masina, va putea castiga un prieten, companie la drum, va putea auzi povesti pe care probabil nu le-a trait, etc. Avantajele sunt reciproce.

      In zonele sarace vor opri mai multi care nu te vor lua fara bani, dar e numai o chestiune de timp pana vei gasi pe cineva care te duce fara bani. Mai avem pana ajung si soferii nostri la mentalitatea vestica de a nu pretinde, si-au format acest obicei inca din vremea ante-decembrista.

      Drum bun!

      Răspunde
  11. Gata cu prima mea sesiune de hitchhicking :D
    Metoda a functionat ca la carte;)
    In mai putin de 30 de min am gasit masina(am fost refuzat de o singura persoana) si am plecat la drum…
    Am facut o mare prostie ca am ales la intoarcere trenul…5 ore/166km :|
    Acum suna ft tentant Brasov-Vama pe 1 mai :)
    Ms mult pt sfaturi!

    Răspunde
  12. Intre timp am mai adaugat cateva sute de km(700 mai exact) :)
    Am facut Sibiu-Brasov si retur,Brasov-Ploiesti-Targoviste si retur, iar sambata vine Brasov-Bucuresti pentru concertul AC/DC

    Răspunde
    • Bravo! Așa-i că îți aduce satisfacții faptul că poți să face ceva care poate credeai că e foarte greu?

      Răspunde
  13. Salutari autostopistule.Nu am citit partea 1 doar asta, dar partea asta a doua este foarte bine detaliat si zic eu foarte util.Sunt de acord cu toate observatiile tale si sfaturile tale.Si eu am facut autostop patru ani aproape zilnic adevarat ca pe traseu scurt,bineinteles pe bani,rareori am patit sa nu-mi ia bani, dar mi-a placut foarte mult.I-am studiat foarte mult pe cei care opresc sau cei care nu si din acest motiv cred ca si eu as da aceleasi sfaturi.Si acum merg oriunde in tara cu autostopul daca am ocazia.Bineinteles ca tu ai mult mai multa experienta pentru ca eu nu am facut autostop pe afara doar in tara.Felicitari si sa faci multe kilometri si deacum incolo.Si sa nu uitati ca autostopistii sunt ocrotitorii pamantului si lupta astfel contra incalzirii globale.Salutari din Brasov

    Răspunde
    • @Csabi Salutare înapoi și mulțam de recomandări. Cred că mulți nu călătoresc din cauza fricii, iar motivele pentru asta sunt foarte puține. Foarte des aud „și mie mi-ar plăcea să călătoresc, dar…”. Mie mi-ar plăcea să aud: „să știi că încerc și eu să fac ce îmi place!”

      Referitor la mașini scumpe la ocazie aș zice că se întâmplă și ei să oprească la ocazie, doar ca asta se întâmplă rar.

      Răspunde
  14. Am si eu un sfat.Nu vizati masinile tunate,boliduri, masini luxoase jeep-uri super scumpe.Sunt sanse mici sa opreasca si sa va ia la drum,doar daca nu sunteti blonda cu piciore lungi…

    Răspunde
  15. Din pacate eu merg cu autostopul doar prin tara si cu bani dar si asa imi place.Am cunoscut foarte multi oameni, majoritatea cumsecade.Celor vor sa incerce dar… sau pentru ca….. recomand trasee scurte pentru inceput si dupa ce incepe sa iti placa nu exista limite.

    Răspunde
    • @Csabi Majoritatea oamenilor sunt cumsecade în general, doar percepția e diferită fiindcă mai ușor vezi pe cineva care îți stă în cale decât pe cei cumsecade care stau în banca lor și uneori sunt enervanți de indiferenți la ceilalți care îi calcă pe coadă.

      Răspunde
  16. florin da mi voie sa te completez putin.ok inca nu am citit tot.
    deci ,daca cumva intra in tine acest microb si nu poti vedea lucrurile altfel, decat calatorind si cunoscand experiente super faine NU TE CASATORI !!! sau macar ai grija sa fie cineva cu care sa poti face asta in continuare indif de ce zic rudele ei. .am undeva pe aporoape km facuti de florin am calatorit mult. e drog sa stai la ocazie nu conteaza cat stai devi ff fitzos: nu faceam semn decat masinilor bune cu confort sporit sau TIR urilor nu mai vechi de 3-4 ani .asta doar cand iti permite timpul si ora la care te afli pe marginea drumului. eu fata de unii din voi am un mic avantaj sa zicem. stiu sa fac caricaturi.mi a folosit asta in aproape toate drumurile pe care le am facut.de ex nu poti pleca din vama cu un milion si sa ajungi in ibiza. ok … mergi pana in valencia dar vaporul trebuie platit deci trebuie sa produci ceva. apropo sa va luati mancare destula la voi de ficare data cand porniti la drum si eventual un suc..etc tot ce inseamna benzinarie pe autostrada este extrem de scump. intradevar daca nu ai un rucsac in spate poti fi pierdut.eu aveam si o mapa asta schimband foarte mult si dand ff bine la cv.50% din cei ce opreau vroiau sa vada ce am in acea mapa si ce desenez intuind ceva…
    avand si putin comic in sanger completam acele foi cu diverse semne sau fetze.etc.dar de ex. poti scrie BUDAPEST OK? trebuie sa arati soferilor cine esti, ce stil ai .inca ceva: de preferat sa stai (in cazul in care imparti locul cu grupul de navetisti ,dupa acestia.asta numai in romania.de ce? ptr ca astfel ai sanse de a gasi genul de om fain care nu opreste ptr bani.oricum nu le platesc niciodata.si nici nu le spun ca nu le dau.poate nu i bine ce fac .dar cateodata inventez povesti(asta in romania) cum ca ..vai ce mizerie e pe marginea drumului !!! si cata diferente este intre noi si vestici …bla bla bla pana cand ajung sa le spun cum circul eu pe afara si cum ca acolo nu se plateste . si daca sti cum sa te prezinti ,omul acela cu siguranta nu iti va mai cere bani cel putin de rusine(nu am incercat in moldova si oltenia). in austria am avut una din experientele pe care nu am sa le pot uita niciodata .in 2004 era primul meu drum care depasea granitele ungariei,cehiei si slovaciei .ajung in viena si sunt lasat fix intr un scuar in plin nod rutier deoarce vroiam sa ajung pe directia linz salzburg insbruck si apoi spre como la un bun prieten italian pe care l am avut 6 luni coleg la facultate. e f nasol sa faci prostia asta ,sa cobori pe autostrada darmite intr un nod de autostrazi.am coborat si nu cred ca au trecut 30 de secunde si o masina cu echipaj de siguranta rutiera cred ,a oprit sa ma intrebe de prezentamea acolo.norocul meu au fost cateva buldozere si camioane din acea mica insulita din mijlocul arterelor care se ocupau cu largirea unui tronson.asa ca intr o engleza cam stalcita le am explicat oamenilor ,ff surprins de intrebarea lor, cum ca trebuie sa duc cate ceva lucratorilor de acolo..mancare..bla bla bla.ei au un dezavantaj .sunt fff „botanisti” creduli.au spus ok „ofiderzen” si gata. am plecat de acolo si m am asezat cu foia pe care scria LINZ .nimic dupa 3 ore de asteptat timp in care eram cu ochii in patru dupa masini de politie …etc m am hotarat sa sar un sens de autostrd si sa scap cumva de acolo.zis si facut. m am hotarat sa schimb ruta prin graz ,udine asa ca am suit un pod am traversat un camp si am iesit pe o sosea ce dadea in autostrada de graz .am scris disperat gas station si am am avut noroc .in masina ma intreaba omul: de unde sunt din ce tara ..si cand a auzit ca is din ro a inceput sa rada si sa mi spuna in romenaste ca el de cand sta in viena din 1990 nu a vazut pe cineva sa stea acolo. dar daca ma gandesc eu bine chiar numai un roman ar fi oprit in acel loc.m a lasat intr o parcare de acolo am prins un tir care ma ducea pana la graz apoi pleca in slovenia asa ca soferul ma lasa iar pe autostrada cu toate ca inainte i am spus ca ar fi bine sa ma lase inainte de acel nod rutier intr o benzinarie… no ce sa fac ..acum astept si astept si astept.. masinile trecea in mare viteza deja imi pierdusem sperantasi ma gandeam la planul B. dupa 4 ore de stat opreste o masina .o masina de politie sunt luat la puricat eu mai aveam doar 8 euro o hartie de cinci si do monete 2,1 .le am spus ca am ajuns la viena cu un autocar ,ca suntem mai multi caricaturisti si ca am intarziat si ca am pierdut autocarul. nu ii puteam indupleca nici cum 20 de euro trebuia musai sa platesc ca sa pot scapa de ei.asa spuneau :sa ma invat minte ptr alta data sa nu mai stau pe autostrada.pan la urma mi au zis sa urc in masina si la prima benzinarie au facut dreapta si plimbandu se printre tiruri cautau loc de parcare .am crezut ca vor sa caute si prostituate si sa se sfarseasvca totul cu un arest pana dimineatza.oricum eram ff obosit si chiar ma ar fi incantat idea.dar shock!!! coboara cel de la volan deschide usa si imi spune – ne faci caricaturile si nu mai platesti nimic.ok excelent ! am zis .si i am explicat celui din dreapta cum ca eu ar trebui sa stau in fatza iar el afara ptr a putea sprijini planseta de bord.no problem zise el .era fff amabili deja.intre timp eram fotografiat cu un tlf mobi cred ca in jur de 30 de fotografii mi au facut(pe rand) in timpul in care i am desenat.i am rugat apoi sa imi trimita pe email pozele. adoua zi in italia fiind deja ii povesteam asta lui renato .si si si adrian!! si si dar ironic clar ca nu credea o iota.dupa doo zile am primit emailul:Thomas PRINZ Eine kleine Malerei Mon, 8/2/04 1747KB .nu se poaaate !! era cel mai tare suvenir din austria.dupa ce i am desenat am avut un mare noroc in acea parcare .m a luat o tipa super care … . voi povesti asta maine .trebuie sa fug sa imi iau sotia de la servici .

    Răspunde
    • @biggy

      Hehehe,

      Tari experientele. Referitor la casatorie, va veni si vremea cand o sa ma casatoresc, nu fug de idee :)

      Eu am facut km acestia in cativa ani si acum daca am pornit un proiect online despre Romania calatoresc cam doar in Romania. Ce-i drept, destul de mult :)

      La sfarsit de iulie organizez cu un prieten o intalnire a hitchhikerilor romani la Ocna Sibiului. Te bagi? :)

      Răspunde
    • @biggy Da, era în articol, dar cum mai mulți au întrebat de dată, cred că nu era suficient de vizibilă așa că am făcut mici modificări.

      Data: 23-25 iulie 2010

      Răspunde
  17. salutare… m-am apucat si eu de citit pe aici dupa ce in ultima vreme ma bate gandu tot mai tare  sa o iau la pas prin tara. avand in vedere lipsa limbilor straine din cunostintele mele si faptu ca sunt singur in misiunea asta momentan doar prin tara.

    si voiam sa intreb si eu cum e cu autostopu da am vazut ca deja s-a stabilit mai sus asta .
    si mai e problema cheltuielilor zilnice. eu unu prefer mai mult sa merg pe jos cu rucsacu in spate decat la ocazie.  faza e ca nu am niste tinte precise si nici o anumita perioada de timp in care sa fac treaba asta. vreau doar sa strang o anumita suma de bani pana in primavara si sa plec la pas. bineinteles in anumite zone mai merge si autostopu da in general pe jos.

    deci… cam ce buget zilnic mi-ar trebui pt mancare in tara la noi in conditiile in care oricum nu mananc enorm. asa aproximativ.

    siii…. cu dormitu iar , cum e??? ce as avea nevoie??? 

    siii … cel mai important. ca aveti experienta deja. sa plec singur prin tara pe jos… asa pana raman fara bani e realizabil??? sau ar trebui sa imi schimb planul??

    Răspunde
    • @black mamba Cheltuielile zilnice se pot rezuma la nevoile primare și încă unele lucruri: apă, mâncare, transport local, suveniruri (dacă vrei), cazare (dacă nu ai alternative gratis: prieteni, CouchSurfing). Depinde foarte mult cât de „pofticios” ești și cât poți rezista tentațiilor de a bea o bere sau de a mânca mai știu eu ce dulciuri, etc. Îți calculezi tu costurile după ce faci o listă cu produse. Pe lângă presupusele mâncăruri de la conservă la care cred că vei recurge, din coșul zilnic nu ar trebui să lipsească lactatele (lapte, iaurt, sana, chefir, etc.).

      Ca alternativă la plata cazării îți recomand cu căldură CouchSurfing.

      Mai poți folosi un cort pe care să îl amplasezi pe locurile fără taxă, în natură, dar în cazul acela îți vor lipsi serviciile de igienă, și din acest motiv nu îți recomand metoda aceasta pe termen lung.

      Răspunde
  18. Ce super e ideea cu PEAGE, la asta nici n-am gandit… in Franta cel mai greu era sa ajungem pe autostrada,  dupa aceea totul era simplu. Ms de sfaturi, mi-a placut foarte mult articolul tau, bafta si in continuare! 

    Răspunde
  19. Salutare. Sunt un turist incepator , intrucat am abia 16 ani . Sunt din Republica Moldova . Planific o calatorie cu autostopu in Trieste, Italia – prin Budapesta si Wiena. Am procurat deja un ruxac mare si bocanci – ceea cei drept ca sau dus toate finantele pe ele . Dar sunt bucuros …….
    Mai rau e cu tovarasul – in calatorie……

    Răspunde
    • @Felix Iti mai recomand cateva cumparaturi, in cazul in care nu le ai deja:
      1. Pelerina de ploaie
      2. Vesta de biciclist (nu se stie niciodata daca nu vei merge si noapte pe vre-un drum)
      3. Harta Europei

      Cel mai bine e sa incepi cu rute scurte, apoi sa treci la cele lungi. Asa cresc si sansele sa iti gasesti prieteni care pot veni cu tine la drum. Un cont de Couchsurfing pe care il cresti in timp iti poate aduce multe beneficii si sigur o sa iti prinda bine sa iti faci prieteni in alte tari.

      Spor la drum!

      Răspunde
    • @Daegu Multumesc frumos! Cred ca reticenta altora fata de autostop este doar din lipsa de experienta si din prejudecati. Dar e loc pentru toti pe lumea aceasta mare :)

      Răspunde
  20. florine… un sfat daca se poate.avand in vedere experienta ta.

    deci…vreau sa plec din Botosani (de undeva de mai la sud de BT cu vreo 30km) si sa ajung in Moinesti(BC) . ..unde vreau sa ma intalnesc cu cineva, sa ii zicem cam vreo ora. dupa care sa plec spre Arad.

    daca as pleca din BT dimineata cum apare soarele…adica atunci sa ies la ocazie… crezi ca as avea sanse sa ajung seara in Arad??
    asta intamplanduse in urmatoarele saptamani…

    Răspunde
    • @black mamba
      Sunt in total cam 750 km, cam greu de facut intr-o zi scurta de iarna / primavara. Daca nu ai probleme cu noaptea la drum e in regula; cel mai probabil va fi noapte pana ajungeti in Arad

      Răspunde
  21. Multumesc Frate.
    In legatura cu hartile – odata ajuns in Ungaria,Austria -procur si harta tarii date ca sa fie mai amanuntita si sa fie mai usor de cunosc traseul fix , da ? de unde le pot procura?

    Răspunde
    • @Felix
      Harti gasesti in toate benzinariile. Ti-as recomanda sa iei totusi dintr-o librarie, sunt mai ieftine decat in benzinarii.
      Mai bine iei din Romania sau de la tine din Basarabia, cred ca vor fi mai ieftine decat in Vest.

      Răspunde
  22. Mersi. Dar vezi frate ca aveti – posibilitati mult mai mari ca noi . Oricum e … bine.
    Dar cu Couchsurfing-ul – cum pot sa fiu sigur de siguranta…?

    Răspunde
  23. eu as vrea sa plec in bulgaria si am cateva nelamuriri, as vrea sa ma ajuti.
    am auzit ca bulgarii sunt cam nenorociti, si sincer nu as vrea sa ajung acolo si sa ma ia aia cum vor ei.

    Răspunde
  24. Biggy si Florin m-ati daramat..nu credeam ca se poate strabate europa in stilul asta. Eu sunt conservator tare si imi planific amanuntit TOTUL. Daca nu merge ceva bine …nu ma simt in apele mele. In rest , dupa ca ajung la locul fapte ( la destinatie) totul e ok , pot improviza si dormi oriunde, in unele limite.
    Cu autostopul am mers prin tara insa …ma simteam de parca cerseam. Nu ma simt bine deloc. Eram cu gasca ( ceea ce ingreuna procesul) cu rucsaci enormi ( iarasi erau dificil de luat in masini) Surpriza am avut in transilvania. Oameni amabili si care nu voiau sa ia bani. Ba chiar te invitau acasa si iti mai puneau si pe masa o tarie.

    Răspunde
  25. Buna Florin, tin sa iti multumesc pentru toate sfaturile pe care le-ai prezentat cu privire la autostop. Cand eram in scoala am avut o profa de geografie care practica autostopul prin lume si m-a facut curioasa. In vara acestui an am vrut sa ajungem la mare eu si sotul meu dar nu ne ajungeau banii de tren dus intors, asa ca am citit tutorialul tau si am reusit sa-l conving sa mergem cu autostopul pe ruta Arad-Deva-Sibiu-Brasov-Intorsura Buzaului(aici am stat vreo 2 zile)-Buzau-Slobozia-Constanta si intoarcerea prin Bucuresti. Am avut experiente superbe pot sa spun ca inafara de Intorsura Buzaului unde an stat la ocazie vreo 2 ore, in nici un alt loc nu am stat la ocazie mai mult de 10 min. Si am mai observat un lucru, doar oamenii de calitate iau la ocazii fara bani. De ex din Arad ne-a luat la ocazie un medic din Sibiu care a spus ca nici nu si-a dat seama cum a trecut prin localitati atat de captivat era de ceea ce discuta cu sotul meu si pe langa faptul ca noi nu am dat bani la ocazie el i-a oferit sotului meu ceasul lui de pe mana. Si restul soferilor au fost foarte de treaba si nu le venea sa creada ca ne-am luat noi sa ne facem vacanta fara sa cheltuim mare lucru.La mare am stat 9 zile in care am fost aproape in toate locurile de pe litoral din Vama pana la Mamaia am fost cam peste tot dar din nefericire planul nostru nu a iesit cum am vrut k vroiam sa mergem pe jos pe plaja dar din cauza multor zone de nudisti.Oricum 9 zile la mare nu isi permite oricine, noi da nu am platit nici drum nici cazare, cortul nostru era perfect . Au fost unii soferi care au luat la ocazie pt prima data si cred ca vor mai lua. Maine vrem sa mergem iar pana la Intorsura, dar vedem cum vom prinde ocazie. Drogul asta-autostopul- ne-a atins bine ca acum cand ne uitam prin magazine tot timpul cautam rucsac sau incaltaminte pt calatorie sau chiar un cort mai performant… Si mai vreau sa iti zic ceva Florin…desi multe pers cred k dak te casatoresti te cumintesti, se inseala, daca iti alegi pertenera sa fie pe aceeasi lungime de unda cu tine, atunci o sa te bucuri mai mult de viata. Asa e in cazul meu, de cand m-am casatorit pot sa spun ca experimentez lucruri noi si faine si abia acum pot sa spun ca am inceput sa traiesc nu cand eram singura. O zi faina!

    Răspunde
    • @Angi
      Mă bucur că ai descoperit că poți face un lucru pe care nu îl credeai realizabil înainte de a citi drumliber.ro :) Vă felicit pe amândoi pentru că ați avut curajul, să ieșiți din frica generalizată care de fapt ne stă în cale de atâtea ori!

      Țineți-ne la curent cu experiențele voastre și vă invit să scrieți un mic articol în care să vă pledați „cazul” în fața cititorilor. Vă băgați? :)

      Răspunde
  26. sall, ieri pe la 21 seara am ajuns acasa, am fost pana la Intorsura Buzaului, vineri dimineata am plecat din Arad,am stat 1sg min la autostop si ne-a luat un turc pana la SB,nu stia romana, nici engleza asa k nu prea ne-am inteles, dar a fost ok, la intoarcere soferul care ne-a dus de la Intorsura Buzaului pana in Brasov,a vrut el sa ne dea bani, nu noi…oricum cu ocazia acestei excursii ne-am oprit sa vizitam Sibiul, oras unde vrem sa ne mutam. Abia astept excursia Pana atunci sunt dispusa sa scriu articolul la care m-ai provocat.

    Răspunde
  27. Salut,

    Foarte interesant ce scrii. As face doar o observatie: cat de dispusi sunt in Romania oamenii sa te ia fara niciun ban? Am vazut multa lume care face autostopul dar banuiesc ca cei care iau autostopisti le si cer ceva bani. Asta am auzit si de la prieteni. SI de asemenea am auzit de la alti prieteni cum si-au mai scos din pretul de benzina cu autostopisti, etc.

    Mersi de raspuns

    Răspunde
    • Ideea este ca noi nu ne amestecam cu cei pe care ii vezi de obicei pe marginea drumului. Eu ii numesc „navetisti”, „traseisti”. Noi suntem autostopisti de cursa lunga, noi avem niste reguli, etica, o destinatie interesanta si multe povesti de povestit soferului. Sa nu uitam ca trebuie sa fim prezentabili, interesanti, sa lasam (aproape) intotdeauna o impresie buna (vrei sa mai ia si alti calatori acel sofer, sau poate chiar pe tine, altadata), avem o atitudine si un echipament de drum mai potrivit celui care merge la cursa lunga (ideal ar fi un rucsac serios).

      Atitudinea trebuie sa se vada din primul moment cand opreste masina: nu suntem milogi, nu cersim. Noi oferim o companie placuta la drum si povesti interesante. Si din principiu, nu platim. Lucrul acesta este indicat sa il stabilesti inainte de a urca in masina, asa lasi soferului optiunea de a te lua sau nu. Unii nu te vor lua, dar cei care te vor lua vor fi incantati de ce faci, de ce ai vazut, de ce stii sa le povestesti.

      Si nu zic din citite.. am peste 160 000 de kilometri facuti cu autostopul :)

      Răspunde
  28. Pingback: Marea aventură. Ce să faci și ce să nu faci când pleci cu autostopul « Cutia cu ganduri verzi

  29. De ce nu o fara singura cu autostopul? Nu ai prezentat, macar pe scurt, motivele si-am ramas cu semnul asta de-ntrebare.

    In rest…eu spun ca-i util articolul. Am luat si notite he hee

    Spor in toate!

    Răspunde
    • Salut, salut!

      N-am vrut să insist acolo pentru că în mare nu aș vrea nici să încurajez deschis
      fetele să plece singure la drum, din motivele clasice. Vreau ca fetele care sunt stăpâne pe ele să facă asta din proprie inițiativă, nu că le-am îndemnat eu. Și apoi eu le încurajez cu mare drag. :)

      Răspunde
      • Inteleg, cu toate ca stapani pe noi ar trebui sa fim oricand luam o decizie, indiferent de ce natura si mai ales cand vine vorba de una care are mai multe implicatii, precum mersul cu autostopul. Spun astea, pentru ca o fire independenta nu ar urma pur si simplu stilul de viata al altuia, ci vreau sa cred ca ar cantari oarecum situatia in care se gaseste. Si daca nu incurajezi, atunci are loc reversul: descurajezi (invataturile si sfaturile tale fiind demne de urmat). Dar, ma rog, e bine ca esti asa preventiv…

        Răspunde
  30. Ms de pont,eu avem de gand sa ma duc azi la azuga si ma gandeam asa sa iau microbuzul din tulcea pana la bucuresti si apoi sa fac autostopul la otopeni spre azuga.E bine asa?

    Răspunde

Spune-ți părerea!

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

necesar

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.