Update, 23 februarie 2012: Simt nevoia de a explica ce înțeleg eu prin autostop. Austostopul este un schimb, un ajutor reciproc, o negociere în urma căreia ambele părți câștigă. Vreau să fie clar acest lucru și sunt convins că în marea majoritatea a situațiilor, chiar așa se întâmplă. Presa a preluat idei despre autostop, dar nu doar o dată am văzut mesajul acesta lipsind. Între șofer și călătorul autostopist trebuie să fie la mijloc un grad considerabil de respect. Călătorule, nu uita acest lucru! Aceeași rugăminte o am și pentru stimabilii șoferi care citesc aceste rânduri.
Este singura metodă prin care despărțirea va lăsa un gust plăcut celor doi. Vreau să rămân cu amintirea unui om interesant care are o poveste, de la care poate am învățat ceva sau căruia i-am împărtășit unele experiențe noi, un stil de viață mai puțin văzut și împreună am câștigat câteva minute-ore plăcute!
Închei pledoaria mea prin a-ți dori spor la citit!
Notă: din cauză că articolul este foarte lung, l-am spart în 3 părți, acesta fiind primul articol din serie:
1. Prezentare generală, motive, ce câștigi din această experiență (articolul acesta)
2. Cum? Metodele pe care le practic eu în diverse situații, în România sau pe autostrăzi
3. Întâmplări trăite pe drum
Update, februarie 2012: numărul de kilometri din titlu este orientativ, acum sunt peste 160 000 de kilometri :)
Vreau să îți prezint la început 5 situații în care poate te încadrezi și tu:
- Spui că prețul pentru transport e cam mare, că nu îți permiți să călătorești cât ai vrea.
- Lucrezi până vineri seara și vrei totuși să pleci pentru sfârșitul de săptămână, dar ultimul tren a plecat cu două ore mai devreme. Următorul e mâine la prânz, și aproape ca nu mai merită să pleci, până atunci va fi trecut o jumătate de zi din timpul tău liber
- Vrei să călătorești într-o zonă care nu are acces la rețeaua feroviară
- Vrei să mergi într-un loc care e accesibil transportului în comun doar cu autobuze particulare, dar care circulă rar
- Vrei să îmbini utilul cu plăcutul, să călătorești și să cunoști oameni, să interacționezi cu zeci de oameni din toate mediile sociale și vârstele, unii dintre ei cu personalități foarte interesante, poate mari amatori de călătorii și ei. Consideri că drumul nu trebuie să fie plictisitor și doar o „unealtă” care te ajută în a ajunge la destinație.
Dacă ești cuprins în măcar una dintre situații, cred că ai motive să citești articolul. Dacă nu ești cuprins în lista de mai sus, din articol poți vedea o metodă de transport preferată de câțiva oameni, cărora li se spune uneori că sunt „curajoși”.
Eu te provoc să gândești altfel. Să ai mai multă încredere în tine și să citești mai departe. Apoi să și încerci.
Cei care au fost mai curioși și au dat click pe 118 000 km probabil știu că mă refer la o metodă de transport alternativă – mersul la ocazie (ia-mă-nene, hitchhiking).
De ce?
Motivul inițial a fost costul 0 (zero), dar în timp nu a mai fost cazul și am descoperit alte avantaje pe care la început nu le vedeam, iar mersul la ocazie s-a transformat într-un obicei pozitiv.
Acum, cele mai importante motive pentru care merg la ocazie sunt:
1. Flexibilitatea. Este de departe cel mai important argument al alegerii acestei metode de transport. Plec când vreau, merg unde vreau, opresc unde vreau. Ziua, noaptea, pe ninsoare, pe ploaie, în miezul verii sau de sărbatori, inclusiv în noaptea de Înviere.
2. Rapiditatea. În comparație cu un trenul, pe rutele principale eu ajung mai rapid. Nu este o regulă, dar de multe ori se întâmplă așa. Cine are răbdare să meargă din Timișoara în Iași cu trenul? 17 ore parcă face. Poți ajunge cu autostopul în 12, 13. De ce să pierzi timpul schimbând trenuri și așteptând în gări câte 2-3 ore?
3. Comfortul și igiena. Spre deosebire de unele trenuri care nu pot să îți ofere prea mult comfort din cauza aglomerației, sau poate nu sunt prea curate, ori chiar ai „colegi” de compartiment posesori al unor duhori nu prea plăcute, majoritatea mașinilor sunt curate, ai locul tău în care stai în condiții decente, poate chiar deosebite. Vara ai șanse să nu te topești de căldură într-o mașină cu climă, iar iarna este aproape imposibil ca mașina să nu aibă încălzire.
4. Lipsa altui mijloc de transport în acea zonă sau la acea oră. Sunt factori dominanți ce te ajută să alegi mersul la ocazie când vrei să mergi spre Semenic, noaptea, sau spre Bâlea Lac, tot noaptea. Sau acasă la părinți, în noaptea de Înviere. Cum ajungi la Vadu (pe litoral, la N de toate stațiunile cunoscute) fără să ai un autobuz sau tren în zonă? Iar de acolo poți ajunge ușor la Gura Portiței, pe uscat (puțini oameni știu de acest traseu, îl voi prezenta cândva să rămână în arhivele Google pentru oricine e interesat).
5. Faptul că pot cunoaște oameni foarte interesanți, cu experiențe care de care mai ciudate sau deosebite, unii cu care vei vrea să păstrezi legătura și pe viitor. Am cunoscut o mulțime de oameni, iar câțiva sunt deosebiți. Afli povești geniale, cu unii șoferi râzi cu multă poftă, afli de locuri pe care nu le-ai văzut, poate înveți din experiența lor de viață.
6. Poți trece prin unele experiențe fantastice. Cum ar fi să trăiești 24 de ore într-un TIR în deplasare, pe autostrăzile Europei? Eu am cunoscut această experiență de două ori, odată de la granița Franței cu Italia (Ventimiglia) și odată de la Ljubljana, până în diverse orașe din România. TIR-ul îți oferă foarte mult comfort datorită faptului că are 2 paturi iar scaunele sunt foarte ergonomice. Cum ar fi să dormi în spate într-un microbuz timp de 4-5 ore, întins, iar la destinație (Constanța și București în cazul meu) să te simți fresh, numai bun de a continua drumul?
După vreo 7 ani de experiență și 118 000 de km parcurși cu autostopul atât prin țară, cât și prin alte 16 state din Europa am ajuns să mă consider aproape „profesionist” în mersul la ocazie. Evident că și metodele folosite la drum s-au mai schimbat în timp, le-am rafinat pentru a obține maximul de rezultate.
Ca să vă convingeți că funcționează, enumăr pe câțiva dintre oamenii cu care am mers cu plăcere la ocazie (ordine aleatorie): David (poate îl știți de pe Twitter ca @omfericit), Sorin (Timișoara), Andreea (Timișoara), Ghanima (București), Ștefan (Brașov), Hanlu (China), Pleată (Timișoara/Rakovnik), Hellen (Timișoara), Adela (Cluj), Ionuke (Cluj), Sergiu (Timișoara), Sergiu și Diana (Timișoara), Felicia (Timișoara), Andra (București), Cristina (Brașov), Andrei (SUA), Lisa (Germania), Andy (Germania), Neil (Anglia), Sian (Anglia).
Mâine va apărea partea a II-a – metodele folosite de mine la mersul cu autostopul.
Florin
Dacă ți-a plăcut, dă-ne like la pagina de Facebook, în căsuța de mai jos! Iar pe pagina de Fb, bifează opțiunea "Follow/Urmărește", să fii sigur(ă) că vei primi tot ce vrem să arătăm lumii. :)
Salut, astept cu nerabdare postul tau de maine. Nu-mi vine sa cred ca am gasit un articol atat de recent pe tema asta, fiindca si eu vreau sa plec intr-o calatorie cu autostopul Bucuresti-Viena. Nu se compara cu cei 118.000 km parcursi de tine dar e prima mea experienta de acest gen si e bine sa ma documentez inainte.
Inceputul cred ca e cel mai dificil. Daca poti sa dai cateva informatii despre traseul pe care vreau sa-l fac ti-as ramane recunoscator.
Toate cele bune.
Poti gasi deja articolul cu metodele mele de a face autostopul.
Va mai urma unul cu intamplari din calatoriile cu autostopul, cred ca e de interes pentru cine vrea sa practice.
Spor!
Pingback: Autostopul – descriere, argumente, de ce?
Pingback: [PROMO] Drum Liber | .marius rANTing away
Pingback: Mijloacele de transport | spuse pe blog
Pingback: Ghidul autostopistului (sau cum poți vedea lumea gratis)
Pingback: Biblioteca virtuală - în jurul lumii | impresii din lumea mare
Pingback: Cati kilometri am calatorit - numar de kilometri calatoriti la ocazie (hitchhiking) | Drum liber - Vezi România cu alți ochi
Pingback: Calatoreste in Romania cu Drum Liber! | Port tricoul tau
Vreau sa fac si eu cunoscut un site specializat pentru intermedierea autostopistilor. Se numeste http://www.ia-maCuTine.ro .
Pentru a putea lasa un anunt trebuie sa iti faci cont (dureaza doar un minut); astfel poti sa iti asiguri datele impotriva spam-ului. Anunturile contin destinatii atat in Romania, cat si multe in strainatate.
Daca mergi des cu autostopul (fie ca si sofer, fie ca si autostopist) trebuie neaparat sa incerci acest serviciu!
http://www.ia-maCuTine.ro
hey .. ma bucur ca am gasit articolul tau si te felicit pentru km parcursi cu autostopul . eu sunt fata , am 21 de ani si am facut pana acum doar 4000 km cu atutostopul in Romania si Turcia. Principalul motiv pentru care fac autostopul – buget 0 :D .. si oameni interesanti .. fiecare om care te ia are ceva de zis – o lectie cat de mica ..
la mai multi km :D
@mihaela
Salutare si bine ai venit pe aici. Felicitari pentru deschidere, ai intrat in clubul fetelor autostopiste, unele au mai scris pe drumliber.ro, poate ajungeti de va cunoasteti :)
Apropo, mergi singura?
PS: Te astept si la intalnirea autostopistilor din vara :)
Bună. Acest articol a trezit în mine dorul de ducă și dorința de a cunoaște oameni noi. Aș vrea să încerc o deplasare Zalău – Brașov. Aș putea ajunge într-o singură zi? În ce orașe ar trebui să schimb mașina și care ar fi cel mai ușor mod de a trece de orașe? La ce ar trebui să fiu atent și de ce ar trebui să-mi fie teamă ca începător și având numai 18 ani? Am făcut doar câteva drumuri de Cluj și oamenii erau destul de reticenți când întrebam dacă mă pot duce fără bani și dacă totuși mă luau păreau că o fac mai mult din milă când eu mă așteptam mai mult la un fel de camaraderie. Mulțumesc.
O intrebare am si eu… de la san remo pentru cluj napoca ce traseu imi recomanzi pentru autostop… astept un rasp pe adresa silver_hand_2005@yahoo.com… mentionez ca aceasta metoda o folosesc pe intern si e super.. mersi anticipat!
Traseul este simplu, este traseul de sud pe care circulă românii spre Franța de sud/Spania. Ai drumul spre Genova – Brescia – iar de acolo te unești cu drumul celor care intră în Franța via Milano-Torino. Drumul este clasic pentru tiriști. Trece mai departe pe lângă Veneția (Mesre), Trieste, Ljubljana, Maribor, Budapesta. De acolo pentru tine e de ales ruta Oradea – Cluj-Napoca, dar dacă ai chef de un ocol și mașina în care ești vine pe Nădlac, poți veni și pe aici că în țară e mai simplu apoi să alegi rutele.
Îți recomand să faci foi și cu RO, iar pe alea să le arăți tiriștilor români. Eu am venit de două ori direct în România, odată de la granița cu Franța (Ventimiglia) și altădată del a Ljubljana.
Uite o hartă:
https://www.google.com/maps/preview#!data=!1m4!1m3!1d1286034!2d9.1207295!3d44.5108724!4m21!3m17!1m1!1sCluj-Napoca%2C+Rom%C3%A2nia!1m5!1sSan+Remo%2C+Provincia+Imperia%2C+Italia!2s0x12cdf5450348b727%3A0x3c017283ac41265d!3m2!3d43.8159671!4d7.7760567!3m8!1m3!1d40664!2d7.7851374!3d43.8164044!3m2!1i1317!2i678!4f13.1!5m2!13m1!1e1&fid=0
m-ar interesa eventual sa merg pe partea Austriei sa vizitez si Viena…..eventual poate si Budapesta.te-as ruga sa imi spui si mie punctele unde ar trebui sa stau pentru a nu avea surprize neplacute si eventual ce orase ar trebui sa pun pe placute!
Un search pe Google Maps îți arată orașele principale pe care să le pui pe foi. De la Mestre eu ți-aș zice să intri în Veneția, sunt autobuze care merg în Veneția, e la câțiva kilometri și e prea fain să îl ratezi (dacă nu ai fost deja acolo).
Apoi spre Viena ai avea două variante, ambele se unesc la Graz. Eu aș merge pe varianta de sud, pe Ljubljana și Maribor, să le vizitezi pe amândouă. Nu te lua doar după marketing, mergi și în orașele mai puțin cunoscute, dar frumoase. Iar cele două sunt faine. Nu am fost în Graz, nu știu să îți zic, dar eu cred că orice oraș se merită a fi vizitat. Viena, Budapesta, amândouă.
Depinde de timp și buget. Să cumperi bilete la transportul în comun, riști amenzi. Eu am prins mai multe controale în Viena, noroc că am avut bilete. :)
Cam in ce buget ar trebui sa ma incadrez??bineinteles ca imi voi lua …. am alergie la inteligentii cu baston in mana……pe slovenia stiu ca se intra cu pasaport plus spaga…….pe austria am mai fost odata cu masina…..pana in norvegia…..asta ar fi a doua experienta internationala prima fiind bacau-cluj-belgrad cu un sarb super de treaba care nu mi-a acceptat plata si a zis ca incurajeaza acest stil de viata….mersi de sfaturi oricum…. cand ma intorc …am sa povestesc cum a fost!!
Nu înțeleg întrebarea cu bugetul. Autostopul e gratuit prin definiție. În Slovenia se intră cu buletinul și atât, nu știu la ce șpagă te referi.
Ultima data cand am trecut prin Slovenia au cam facut figuri la granita si pana nu le-am acordat o mica ,,atentie”’ cam incercau sa-mi gaseasca nod in papura cu diverse chestii! (e de vreo 3 ani povestea asta!). La buget ma refeream mancare cazare etc ! asta in caz sa zicem ca as avea o zi mai putin reusita la autostop!
Nu știu ce probleme ai avut tu, că doar din Italia faci stopul de la punctele de plată a autostrăzii sau din benzinării. La fel în Slovenia, dar ei aveau parcă doar 2 puncte de plată a autostrăzii, unul era pe lângă Ljubljana. Nu stai pe autostradă pe jos că nu e voie nicăieri să faci asta. În rest, să fim sănătoși. Slovenii sunt corecți, atât timp cât tu ești ok nu o să ai nicio problemă.
Nu cobori din mașini „la graniță”, că doar nu oprește omul fix în graniță; cobori ori mai devreme într-o benzinărie, ori după graniță într-o benzinărie. Doar nu treci pe jos granița.
Iar buget ai cât te ține buzunarul. Pentru cazare vezi că am scris fix azi un articol despre Couchsurfing: http://drumliber.ro/couchsurfing-si-anul-2014/
Studiază subiectul, îți va fi de mare folos și este o experiență fantastică.
O mica rugaminte mai am daca imi permiti….in milano cum pot ajunge la acea parcare de tiruri de care spuneai tu…venind dinspre gara centrala.multumesc anticipat….eventual spune numele ei sau zona in care se afla..
N-aș știi să îți zic, dar oricum e pe autostradă, așa că nu te ajută. Din oraș caută drumul care dă în autostradă și stai acolo; sau dacă ai o benzinărie pe acel drum ori un punct de plată al autostrăzii în apropiere. Folosește http://hitchwiki.org/maps/ și caută Milano acolo.