Târgul de Turism al României a început joi, iar în cele ce urmează îmi expun impresiile, după cele patru zile petrecute la ROMEXPO. Dar, încep cu gluma zilei:
Pe când vecinii din sud primeau în luna mai a anului 2012 (o singură lună, și aia nu tocmai în sezon) 11 mii de nemți (sursa), aflăm că „Turistii straini [sunt] interesati din ce in ce mai mult de Romania”. Sună bine, nu? :) Asta până citim câteva cifre:
„firma germana [despre Karpaten și partenerii germani e vorba] trimite anul acesta peste 7.500 de turisti pe litoralul romanesc, anul trecut, aceasta a trimis in statiunile de la Marea Neagra aproximativ 5.600 de turisti.”. Amuzant… :)
Update 2: Ce a însemnat pentru mine ziua a patra la TTR 1, dar și câteva impresii generale:
Nu e nicio greșeală că am sărit peste ziua a treia, dar nu am prea multe de povestit de acolo, dar veți găsi aici, în viitor, câteva dintre cele discutate în a treia zi de târg. În schimb m-am pozat cu HAPPYșor, simpaticul personaj Happy Tour.
Așadar, sar la a patra zi, cea de duminică, zi care urma să pună punct marelui eveniment. Era să fie o zi scurtă, știam de anul trecut că târgul se golește cu câteva ore înainte de finalul lui oficial (ora 16).
Mi-au plăcut:
- Doamna Ionela Lungu de la standul Târgu Neamțului, cea care a rămas singură pe bastion alături de figurinele sale din lut (și alte obiecte de artizanat) și cu mândrie a reprezentat frumoasa zonă din Moldova. Doamnă, vă felicit și eu! Când nu e la târguri, o găsiți la poalele Cetății Neamțului, acolo are un mic atelier.
- Deși nu e scopul meu aici să vorbesc despre alte țări, mi-au plăcut foarte mult slovenii, au avut un stand foarte voios (ba chiar erau cu zâmbetul până la urechi), colorat, primitor. Am făcut și un scurt clip cu ei cântând :)
- M-am bucurat să mă întâlnesc cu oamenii faini de la InfoTurism. Cu doi dintre ei am venit mai prin toamnă de la Piatra Neamț, după Congresul de Turism Rural.
- Mi-a plăcut și să schimb o vorbă cu domnul Constantinescu (și soția), mare scriitor, mare valoare, la propriu și la figurat :)
Dintre lucrurile negative, unul e mai mare: mă simt dator să îmi exprim deranjamentul față de cei care pleacă înainte de terminarea programului. Cred că este o lipsă de repect pentru vizitatorii care știu că programul este până la ora 16, pentru colegii din târg care au și ei de suferit datorită lipsei voastre de interes, dar îmi mai transmite și o lipsă de profesionalism. Sunteți la târg pentru a reprezenta o zonă, o regiune, o primărie, un ONG, o firmă, ceva entitate! Din punctul meu de vedere, a reprezenta cu succes înseamnă a reprezenta până la ora închiderii, nu până la 12, 13 sau cine știe ce oră ați considerat că e bună de plecare!
În locul celor de la ROMEXPO, aș include în contract obligativitatea ca participanții să țină standul în picoare până la ora închiderii! Exact cum fac cei de la mall-uri/centrele comerciale, unde, orice comerciant trebuie să se muleze după programul acelui centru comercial.
Concluzii generale:
Sunt câteva lucruri pe care le-aș mai aminti după această ediție a târgului de turism de la București:
- În C1, probabil cea mai aglomerată zonă a târgului, o singură agenție mare s-a arătat de la o poștă că vinde pachete în România, iar noul lor slogan, „România ca lumea” este unul simplu și plăcut. Mă refer la Accent Travel, pe care îi felicit pentru curaj!
- Am tot auzit unele agenții care se plâng că este luptă pentru fiecare bănuț între ele și unii lasă mereu la preț, lucru care ar fi dăunător pieței. Este și nu este, dar să vinzi cazare cu un euro nu s-a prea mai văzut la noi, deși s-a văzut exemplul acesta cu o săptămână mai devreme, la uriașul târg de la Berlin. Foarte interesantă mișcarea de marketing a Christian Tour. Cel mai probabil nu vor atrage clienții cu bani, dar cu asemenea oferte vor atrage masele și tinerii care se bucură să plece și ei într-o vacanță ieftină și fără pretenții.
- Standul oficial al României a fost ca de obicei, clasic, simplu și fără mari atracții. Din păcate. Învățați vă rog de la Ungaria, țară care și-a stabilit strategia de promovare (ape termale, relaxare) și o urmăresc an de an, pe termen lung. Doar așa pot apărea efecte pozitive!
- Cred că ROMEXPO ar putea să mai aducă ceva în plus evenimentului fiindcă singurele schimbări de la ediție la ediție sunt cele făcute de participanți. În rest, apa trece, pietrele rămân; dar pietrele de râu se mai și șlefuiesc. Aș miza măcar pe un site mai interactiv, indicatoare mai clare, hărți cu expozanții și domeniul lor de interes, o primire mai caldă. Nu de alta, dar să se vadă cine e organizatorul și că își merită sumele alea mari de închiriere (50-90 de euro / metru pătrat).
Dacă vreți să citiți și alte puncte de vedere, ale unor oameni din agenții sau ale omului de media implicat de mulți ani în turism, vă recomand articolele de pe Turism Market și de pe caia.ro!
Iată și câteva poze din cursul zilelor trei și patru:
Update: Ce a însemnat pentru mine ziua a doua la TTR 1:
1. M-am delectat cu dacii și romanii de la Zalău, cei care fac mare cinste cetății Porolissum :) Au făcut și mici demonstrații de luptă, mai mereu câștigau dacii; dacă așa ar fi fost și în realitate, columna de la Roma s-ar fi numit Columna lui Decebal, nu a lui Traian ;) Iată cum sună salutul lor:
Update: între timp am publicat și două clipuri noi: lupte între daci și romani și dansul Nimfelor Daciei.
2. Mi-au plăcut și dansurile secuiești ale celor din Odorheiu Secuiesc:
3. După o poveste cu cei din Buzău, am aflat că este în pregătire un nou geoparc. Pe lângă cel al dinozaurilor din Țara Hațegului, vom mai avea unul în Buzău. Vă țin la curent pe măsură ce aflu și eu mai multe :)
4. Mi-a plăcut faptul că două dintre ultimele rămășițe ale Maramureșului tradițional, valea Cosăului și Marei s-au asociat și împreună au venit cu un stand bine pregătit, cu mobilă veche, cu pietre originale din curțile oamenilor, cu meșteri și oameni frumoși. Vă las cu un scurt dans amatoricesc, să îl poată dansa orice visător ca și mine ;)
5. Unul dintre momentele preferate a fost când am fost „acostat” de un cititor:
El: Ești Florin de la drumliber.ro?
Eu: Da.
El: Te apreciez foarte tare pentru ce faci!
Eu: [Fără cuvinte…] (Chiar și acum).
Ce a însemnat pentru mine prima zi a TTR 1:
1. Primul eveniment la care am participat, seminarul J’INFO TOURS – Travel Social Media, a fost chiar interesant prin faptul că invitatul special, neamțul Melvin Böcher (@traveldudes, traveldudes.org) a făcut senzație. Simpaticul blond a ținut o prezentare foarte interesantă cu o mulțime de informații, hint-uri și apoi ne-a răspuns la câteva întrebări.
2. Târgul se anunță că este cel mai mare de până acum, cu cea mai mare suprafață și cel mai mare număr de firme prezente. Standurile sunt răspândite de la C1 până în capăt la C6, unele mai vizibile, altele mai ascunse (vezi pe cele de după paravanul din C6, de exemplu Travel Mix).
3. Nu am apucat să văd toate standurile, dar cred că cea mai notabilă lipsă este cea a Sibiului. Cei de la Sibiu au luat decizia să nu fie prezenți la târgul din București. Nu cunosc exact motivele, am auzit că ar putea fi o combinație de factori: prețul prea mare, efectele nesatisfăcătoare (poate și alte motive, dar nu le cunosc eu).
4. Dintre standurile de promovare a României, o surpriză plăcută este oferită de Iași, județ care nu s-a arătat până acum.
4.1. La standurile enorm de mari (și plictisitoare) de promovare a diverselor zone turistice, am remarcat de data aceasta două artiste care făceau mai mult decât toți restul colegilor lor, la un loc. Le-aș pune pe ele în centrul atenției, merită :)
4.2. Mi-a plăcut că Zalău, prin forțe proprii, iar a adus o cohortă daco-romană, iar prezența lor este chiar plăcută.
5. Am remarcat prezența Gărzii Civice Voluntare. Este cred prima dată când văd așa ceva :)
Actualizez articolul în zilele următoare, pe măsură ce îmi completez părerea despre târg :) Până atunci, un prim album foto:
Dacă ți-a plăcut, dă-ne like la pagina de Facebook, în căsuța de mai jos! Iar pe pagina de Fb, bifează opțiunea "Follow/Urmărește", să fii sigur(ă) că vei primi tot ce vrem să arătăm lumii. :)
Florin, zi-mi și mie care e treaba cu aplicația Perfect Tour.
E o treabă care îți captează imaginea ca decupată cu foarfeca dintr-o revistă și ți-o transpune pe ecranul ăla imens?
Pe Vanessa, agentul de turism perfect, ai cunoscut-o? :)
Cam așa ceva.
Aplicația aia ar trebui să mă decupeze frumos, cu mânuța controlezi mouse-ul și dai pe o icoană cu un aparat foto ca să îți facă poză. Apoi, tot cu mânuța dai peste sigla Facebook și te pune pe pagina lor de Fb. Are niște relicve cam aiurea la decupare (i-ar trebui un fundal curat în spate), dar pare să facă cu succes restul lucrurilor (vezi poza cu mine aici: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=550347091663600&set=a.536736146358028.117073.115344985163815&type=1&theater) :)
Florin, zi-mi și mie care e treaba cu aplicația Perfect Tour.
E o treabă care îți captează imaginea ca decupată cu foarfeca dintr-o revistă și ți-o transpune pe ecranul ăla imens?
https://www.google.com/
Pe Vanessa, agentul de turism perfect, ai cunoscut-o? :)