În vară vom urmări trei aventurieri și un Aro în Siberia. I-am luat interviu lui Ștefan, cel care se prezintă ca și „coordonator, șofer și mecanic”, cel care vorbește despre mașina Aro 243 cu care va pleca iar la drum, ca despre un om. Acțiunea lor se numește „Patru români în Siberia„. Recunosc că îmi place ideea :)
După o aventură prin Africa (2011), în vară vor pleca în taigaua rusească, vor înfrunta nămoluri și se vor aventura pentru a urma neamul românesc mutat fără voia sa în îndepărtata Siberie.
Dacă vă întrebați „pe urmele căror români pleacă în Siberia?„, vă spun doar una dintre întâmplările care au dus la deportări: după al doilea război mondial, toți sașii și șvabii au fost considerați trădători, fiindcă o parte dintre ei colaboraseră cu trupele germane în timpul războiului. N-a stat nimeni să îi aleagă, toți au fost băgați în aceeași găleată și un sfert dintre ei au primit „cadou” o deportare în Siberia. Dintre aceștia, o mică parte au reușit să se întoarcă.
Să îi urmărim răspunsurile scurte și la obiect, dar în același timp să îi susținem în lunga peripeție care îi așteaptă:
Î (Luminița): Începem distractiv: cine ești, de unde vii, ce număr porți la pantofi și câte kilograme ai? Cu cine pleci la drum? Cum vă alintați între voi?
R: Ștefan Amarandei mă numesc, proveniență – orașul Iasi. 43 la talpă și 80 la cântar. La drum plecăm 3, eu și doi prieteni arhitecți – Tudor Posa și Iulian Ciobănașu. Sper să nu ajungem la momentul în care ne alintăm. :)
Î: Noi suntem colegi de 2 ani. Cum crezi că te văd colegii tăi de facultate, prin prisma a ce vrei să faci?
R: Sincer nu m-am gândit la ce crede lumea în general, pentru mine e important să realizez și această aventură.
Î: De unde vine această pasiune a ta pentru călătoriile extreme?
R: Încă din copilărie am avut plăcerea să umblu pe dealuri și câmpii. După ce am crescut am început să umblu pe dealuri și câmpii străine.
Î: Povestește-mi despre călătoria voastră cu mașina Aro în Siberia? Câți km, în cât timp?
R: Minim 37.000 de km în minim 5 luni, traseul trecând prin 8 țări.
Î: Cât curaj trebuie să ai pentru a te aventura cu un ARO în Siberia, în taigaua rusească?
R: Nu știu cât e nevoie de curaj neaparat, poate mai mult de ambiție, talent la mecanică și navigare.
Î: Care sunt principalele trei provocări în această călătorie? Trecând peste resursele financiare.
R: Comunicarea (limba rusă), Traseul Baikal Amur și Zona Tomtor (mare parte nu este drum). Cunoașterea și documentarea cât mai multor comunități de români deportați.
Î: Două cazuri ipotetice:
a) vă jefuiesc tâlharii la drum prin mijlocul Rusiei. Ce faceți?
R: Improvizăm ceva la fața locului.
b) se strică mașina prin taiga. Ce faceți?
R: Reparăm cât putem, iar dacă e nasol, ne târâim până la un ajutor mai serios.
Î: Îmi ziceai ce vrei să înveți limba rusă, ai mai reușit să înveți? Rușii sunt mari patrioți și nu prea vorbesc alte limbi.
R: Deocamdată învăț alfabetul :))
Î: Cum crezi că vei fi primit de localnicii prin țara cărora treci? Ca un deschizător de drumuri sau ca un… ciudat/curios/extraterestru? :)
R: Sper cât mai bine. Din ce am mai auzit, lumea nu e mai sălbatică decât la noi în țară. :)
Î: Știu că ai mai fost și în Africa, cum a fost? Observ că îți plac călătoriile extreme, dar și temperaturile extreme.
R: Africa a fost pentru mine ca un imbold, mi-a testat limitele de anduranță și m-a pregătit de ceva mai mulți km.
Î: Cu ce te putem ajuta noi în această aventură?
R: Cu un like pe pagina noastra și susținere morală. De multe ori ajută mai mult decât cea materială.
Î: “Unde“ și “cum” ai vrea să fie România și românii în 10 ani?
R: România aș vrea să fie tot aici, cu farmecul ei neatins, dar pe români aș vrea să îi văd mai organizați și mai bine informați.
Î: Pe când o aventură serioasă și în România? Putem să colaborăm. După cum știi, Drum Liber înseamnă călătorie în România.
R: Din 2005 am făcut diverse expediții prin țară, în mare parte fiind acoperite multe din punctele de interes stabilite, atât cu mașina, cât și cu motocicleta. Oricum pregătirea aventurilor mari presupune și expediții în țară, nu cumva să uităm acel stil de viață.
L: Pe drumliber.ro avem o categorie specială pentru călători, ești binevenit în gașca MARILOR CĂLĂTORI! Și tu și Aro-ul care vă va duce prin Siberia!
R: Mulțumesc.
Deja faimosul Aro îi va căra în Siberia, iar aceasta impune și un oarecare risc tehnic. Eu una admir și felul în care Ștefan privește măiestria de a repara o mașină ca pe o artă. Priceperea lor la mecanică este un talent. Superb! Îmi trasmite încredere, pricepere și dorința de a învinge posibile situații grele.
Lui Ștefan îi mulțumesc și le urez tuturor celor patru români, un sincer Drum Liber!
Dacă ți-a plăcut, dă-ne like la pagina de Facebook, în căsuța de mai jos! Iar pe pagina de Fb, bifează opțiunea "Follow/Urmărește", să fii sigur(ă) că vei primi tot ce vrem să arătăm lumii. :)
Mi se patre o initiativa extraordinara! E vorba de istoria unui intreg popor, chiar daca pornesc la acest drum cativa romani. Cred ca ar fi extraordinar sa vorbesti cu oameni care s-au impamantenit acolo si care sa iti spuna ca in aceasta viata sau in ceeasi in care modernitatea si democratia urla peste tot, acum ceva timp s-au petrecut asemenea atrocitati si deportari… Mie imi place sa calatoresc foarte mult, o astfel de expeditie cred ca mi-ar placea…as merge. Mi se pare si un fel drum initiatic, un fel de ciobanasi care merg sa cunoasca si alta parte din istoria atat de complexa a poporului roman. Mi-as dori foarte mult sa fie mediatizati si sa scrie o carte sau fie prezentati cat mai mult la tv si nu numai pentru a sti intreaga lume de initiativa si curajul lor… Niste adevarati daci :)
Așa este, inițiativa este ieșită din tiparele obișnuite și spiritul lor de aventură este unul deosebit. Să le urăm drum bun! :)
Buna,
as dori sa citesc rezultatele expeditiilor in Africa si Siberia, unde se pot vedea. mersi