După ani de vorbit despre locuri și lucruri de văzut ori făcut, vin cu un subiect de altă natură. Unul medical care poate strica vacanțe, poate micșora bucuria de a pleca la drum (liber) sau care, rezolvat, aduce înapoi zâmbete. Să vorbim puțin despre Constipația Călătorului.
Ziceți sincer, ați avut problema asta? Mai ales dacă da, lăsați un comentariu anonim.

De ce scriu despre… constipație?
Dacă faimosul ziar New York Times a deschis subiectul prin alte meleaguri, nu văd de ce la noi ar fi un subiect tabu. Poate că nu e de zis în gura mare, dar cum e ceva real, cei interesați de subiect e bine să găsească resurse despre așa ceva.

Constipația: interzis la WC
Constipația: interzis la WC

Eu unul nu am probleme, dar întâmplarea face ca în ultimii ani, atât acasă, cât și ca ghid de turism, să am aproape oameni care într-adevăr, nu merg la WC în călătorii. Și nu mă refer la câteva ore, ci la zile. Da, unii nu pot face asta cu zilele. La început mi s-a părut ciudat, dar cum viața e variată, la fel și corpul nostru funcționează diferit.

Iar din rușine, ceea ce e o prostie, unii nu cer ajutor, lucru care trebuie schimbat. Cel mai important aspect este prevenția, iar când nu funcționează, mersul la farmacie salvează situația.

Așadar, principalul lucru de făcut este să depășim rușinea, nu e cazul să ne ascundem după deget.


Ce e și constipația asta a călătorului?

Diverse studii apărute pe cel mai prestigios site de publicații medicale din lume, PubMed (1 , 2, 3), făcute în ultimii 40 de ani, ne arată că între 9% și 40% dintre călători pot suferi de așa ceva. Nu că și acasă nu s-ar întâmpla, dar e considerabil mai des în timpul deplasărilor. Ca medie, pare să fie în plaja 12-19%, adică unul din 8 sau unul din 5 turiști pot experimenta această constipație.

Încă vi se pare un subiect tabu? La așa numere, mi se pare că ar trebui să o tratăm mai serios.

Și cum ziceam, am în în jurul meu oameni care trăiesc astfel de simptome, lucru care eu nu aș fi zis că e așa comun. Nu mai devreme de sfârșit de iunie, început de iulie, am avut într-un grup de 4 români, doi care aveau probleme cu tranzitul.


Care ar fi cauzele?

Aparent sunt mai multe cauze, probabil combinația câtorva factori duce la încetinirea tranzitului intestinal. Ce factori?
1. Lipsa încrederii și obișnuinței cu toaleta din călătorie
Femeile au cel mai des problema asta, pentru simplul motiv că nu prea e de atins orice obiect sanitar. Cine știe ce balauri umblă pe acolo și dacă aceeași cârpă e folosită la ștersul podelei, interiorului WC-ului și capacului de la WC, așadar ducând la o igienă precară. Iar fetele sunt mai sensibile la acest subiect, intrând în contact cu ele mult mai des decât băieții.
2. Mediul nou
Vii din Spania și mergi într-o călătorie în România. Practic schimbi mâncarea, temperatura, băuturile. Dai paella pe cârnați de oaie și te bucuri pentru o vreme de limonadă făcută din lămâie stoarsă, nu doar din apă și feliuțe de lămâie aruncate în pahar. Ei bine, limba poate se bucură, dar e posibil ca anumite părți din corp să nu se obișnuiască așa repede cu noile alimente și băuturi, ori cu noul mediu.
3. Zboruri lungi în zone cu alt fus orar
Unii sunt mai sensibili și diferențele acestea de fus le dau peste cap “programul” organismului.
4. Din experiență, aș adăuga eu un alt factor, creat intenționat. Uneori, cei care merg în circuite cu autocarul, intenționat nu prea consumă apă, ca să nu fie obligați să meargă prea des la toaletă. Toate bune și frumoase, dar ar fi bine să nu fie pe termen prea lung, că s-ar putea să ducă tocmai la a nu merge deloc la toaletă.

Toate acestea contribuie la stresul călătoriei, care la anumite persoane se manifestă destul de puternic.


Ce puteți face dacă experimentați așa ceva?

Specialiștii spun că ar trebui să bem multe lichide (logic, nu?) când suntem constipați.
Apoi suntem îndemnați să consumăm mâncăruri sănătoase, cu fibre. Asta nu se referă la pseudo-fibrele din așa-zis-ul mic dejun cu cereale, ci din acelea adevărate, din legume și fructe, ori din boabe întregi. O salată din când în când nu omoară pe nimeni, chiar dacă ne place și porcul. Sau o varză murată, un ardei ori un castravete murat lângă bucata de carne. Și iaurtul ori alte produse fermentate pot duce la ușurarea tranzitului, așa cum zic și cei de aici.
În final, prevenția include și mișcarea fizică. Ceea ce sper că faceți chiar și atunci când mergeți la un hotel all-inclusive, nu stați și tolăniți toată ziua printre pahare și farfurii. :))
Aparent, dacă vine „chemarea”, nu o amânați, că s-ar putea să mai vină peste 3 zile.
Iar dacă nimic nu merge, dați o raită printr-o farmacie și întrebați ce soluții au acolo. Sigur au ceva bun pentru asta.


Gând de încheiere

Găsiți multe resurse despre constipația călătorului în limba engleză, dar le găsim și în limba română. Așadar, intrați pe site-ul Despre Constipație pentru a afla mai multe!

Cine știe pe cine ajutați la nevoie :)


Cred că e vremea să ieșim din incubator și să luăm problemele cu care ne lovim (unii) una câte una, apoi să le rezolvăm. Dacă doar ne facem că nu există, ele nu dispar.


Dacă ți-a plăcut, dă-ne like la pagina de Facebook, în căsuța de mai jos! Iar pe pagina de Fb, bifează opțiunea "Follow/Urmărește", să fii sigur(ă) că vei primi tot ce vrem să arătăm lumii. :)
Cuvinte cheie: , , .Articol scris de Florin Arjocu (fondator): vezi detalii despre autor.

Spune-ți părerea!

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

necesar

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.