De ce să mergi la Muzeul Farmaciei din frumosul oraș de pe Cibin? Pentru că la Sibiu este prima farmacie din România. Vorbim evident, de prima farmacie atestată pe teritoriul României. Acest lucru se întâmpla în anul 1494. Clădirea în care se află astăzi muzeul nu este spațiul original, dar a aparținut tot unei farmacii vechi, cea de-a treia ca vechime, din mijlocul anilor 1500. Se numea La Ursul Negru și datează din 1568.

Am ajuns la muzeu în a doua zi petrecută la Sibiu în cadrul frumosului eveniment #prinsibiulmeu. Timp de o oră aveam să dispar din grup și, fără să bag de seamă din prima că eram fix lângă locul unde ceilalți participanți jucau volei pe nisip, am pășit pe urmele doctorilor de demult, fascinat de povestea leacurilor și istoria „vracilor” din sutele de ani trecute. :)

Muzeul este chiar sub nasul nostru, cu toții am trecut măcar o dată pe lângă el. Suntem în Piața Mică a Sibiului, la numărul 26, acolo unde un hostel se află deasupra muzeului și uneori mai face câte o mică inundație, iar concertele au grijă să zgândăre liniștea exponatelor vechi de sute de ani.

Interiorul oficinei

Trecând pragul instituției, constat că muzeul urmează în mare parte sistemul modern de farmacie: avem o oficină și un laborator, dar și un sector homeopatic. Dacă ultimele două au numele clar, poate termenul de oficină este mai puțin cunoscut. În oficină se desfășurau serviciile client-doctor-farmacist, aici se prezentau produsele medicamentoase și tot aici avea loc vânzarea. Trebuie să știi că pe vremuri farmacistul era și doctor, el consulta pacientul și tot el făcea apoi medicamentele.

Cel mai vechi obiect din muzeu este un mojar din bronz din 1597. Este este doar unul dintre miile de obiecte și poțiuni – peste 6600 la număr – din cadrul micului muzeu aflat în Piața Mică a Sibiului, cel care moștenește prima farmacie din România.

Cel mai vechi obiect din muzeu - mojar din bronz din 1597
Cel mai vechi obiect din muzeu – mojar din bronz din 1597

Cum se cântăreau substanțele? Cu balanța. Balanțele în stil austriac încă funcționează, dar au și o importanță artistică prin felul în care arată. Eu m-am minunat să constat că au formă de piese de șah. Am găsit pioni, rege, regină. Încă o curiozitate: una dintre ele are tasul din genunchi de animal.

Balanța austriacă sub formă de pion de șah

Balanță austriacă

Etichetele recipientelor sunt pictate manual. Îți amintești de cei care voiau să transforme metale în aur? Aceștia erau alchimiștii. Sibiul nu a fost străin de această pseudo-știință: vei găsi simboluri alchimice pe câteva dintre etichetele recipientelor. Iar dacă eticheta e scrisă cu alb pe negru să știi că în acel vas se ținea o substanță foarte toxică, periculoasă.

Borcane farmaceutice cu semne alchimice - secolul XVIII
Borcane farmaceutice cu semne alchimice – secolul XVIII
Simboluri alchimice (ff-ul)
Substanțe. Cele cu etichetă neagră erau cu otrăvuri

Să îți spun și un secret: probabil ai auzit că homeopatia este fundamentată de un german, de Samuel Hahnemann. Ce e puțin știut, este că acesta a trăit și lucrat în Sibiu la sfârșitul anilor 1770 (1777-1779). Pe atunci, domnul Samuel se afla în slujba guvernatorului Bruckenthal ca medic și bibliotecar.

Samuel Hahnemann - cel care a fundamentat homeopatia
Samuel Hahnemann – cel care a fundamentat homeopatia

Iar dacă ai citit nuvela lui Eliade numită Secretul doctorului Honingberger, să știi că Johann Honingberger este un personaj real care a lucrat în Sibiu. El a ajuns pe Cibin în anii 1700 după ce, călătorind în India, a fost și medic în curtea maharajahului de Lamore.

Johann Honingberger - doctor și personaj de Eliade
Johann Honingberger – doctor și personaj de Eliade

Informații utile

• Adresa:
    • Piata Mica Nr. 26, Sibiu
  • Contact:
    • Tel. +40 269 218191

Te las în compania albumului foto. Vizionare plăcută și.. nu rata Muzeul Farmaciei data viitoare când ești în Sibiu! :)

Închei cu câteva date organizatorice: am fost la Sibiu în cadrul proiectului #prinsibiulmeu – Prin Sibiul Meu organizat de AIOS cu sprijinul Primăriei Sibiu.

Parteneri: Future Capital, Ibis Hotel, Ambient, Staropramen, Reky Travel, Asociaţia Produs în Sibiu, Casa de Cultură a Studenților Sibiu, CNM Astra, Eco Sport Team, Judith Bistro, Cafe Wien.

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

Dacă ți-a plăcut, dă-ne like la pagina de Facebook, în căsuța de mai jos! Iar pe pagina de Fb, bifează opțiunea "Follow/Urmărește", să fii sigur(ă) că vei primi tot ce vrem să arătăm lumii. :)
Cuvinte cheie: , , .Articol scris de Florin Arjocu (fondator): vezi detalii despre autor.

3 gânduri despre “Prima farmacie din România – Muzeul Farmaciei din Sibiu

1. Sibiul este absolut superb..am vizitat si eu „prima farmacie din Romania” si pot sa spun ca ma simteam intr-un loc magic, in care m-am plimbat ore in sir. Am ajuns „din greseala” la Sibiu..tocmai ce ma anuntase un prieten ca se casatoreste ( primisem invitatia pe care o si confirmasem, dar bineinteles…uitasem) :) si am cautat rpd pe net un zbor si din fericire am gasit pe http://www.flysky.ro o oferta buna si am ajuns la timp. Era prima data cand ajugeam in Sibiu, despre care auzisem atatea. Pot sa spun ca acest oras mi-a ramas in suflet :)

Răspunde
    • Așa este, Sibiul este foarte frumos. Atmosfera este cea care face totul. Cum ți-a plăcut de doamna Mariana, doamna ghid? :)

2. Pingback: Cine a fost la Prin Sibiul Meu 2013 | CeMerita.ro

Spune-ți părerea!

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

necesar

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.