Arată și altora
  •   
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Nu e destul să ai un rucsac bun. Foarte important e să știi să pui lucrurile în el, să cunoști cum se face bagajul într-un mod eficient. Noi te învățăm asta, citește mai departe!

RucsacDeseori am văzut că pentru excursie prietenii sau cunoscuții mei se chinuie cu 2-3 bagaje, și asta fiindcă nu au încă experiența de a împacheta lucrurile în rucsac. Cred că articolul acesta ajută mai mulți cititori.

Dacă mergi cu avionul ar putea sp te intereseze și tutorialul despre bagajul de mână din avion.

Rucsacul de tură ar trebuie să fie confecționat din material impermeabil sau tratat pentru a fi impermeabilizat; pe vremuri rucsacii buni erau făcuți cordură sau oxford (preferabil cordura; între timp au mai apărut și materiale destul de bune și mai ieftine). Cordura este un material foarte rezistent la uzură, mult mai dur decât clasicul „plastic” intalnit la rucsacii obisnuiti din comert. Poate fi util ca rucsacul să aibă o culoare vie (roșu, galben, portocaliu sau albastru). Este de preferat să nu se folosească rucsacii de tip vechi cu cadru metalic sau ranițele militare, deoarece in zilele noastre exista materiale mai performante care oferă atât un comfort suplimentar cât și o mai mare ușurință în folosire.

Cum se „face” (aranjează) rucsacul?

Pentru a nu avea probleme dacă mergeți pe ploaie, este indicat ca hainele și sacul de dormit se le puneți în pungi de plastic.

Sunt câteva principii de care trebuie să ții cont când faci bagajul: distribuirea greutății, ușurința accesului la cele mai folosite lucruri, grija ca unele obiecte să nu se spargă/rupă.

Împărțirea optimă a greutății în rucsac (în turele lungi mai ales) pentru a evita oboseala se face astfel:

  • 1. Jos se așează lucrurile ușoare (și sacul de dormit)
  • 2. Urmează cele cu greutate medie
  • 3. În dreptul omoplaților se așează ce este mai greu
  • 4. La exterior se așează lucruri ușoare
  • 5. Trusa medicală trebuie să fie cât mai la suprafață

Să îți explic de ce astfel și de ce nu e bine să pui mâncarea (lucrurile grele) jos de tot. În mod normal, fără greutate în spate, centrul de greutate este undeva în dreptul abdomenului. Acest lucru tinde să se schimbe când purtăm o greutate în spate, și pentru a ne echilibra ne aplecăm înainte. Dacă greutatea e în spate – jos, în dreptul bazinului, ca să ne echilibrăm ne vom apleca mai puternic; în schimb, dacă greutatea este în dreptul omoplaților sau puțin mai jos, ea este mai aproape de centrului natural de greutate, deci aplecarea va fi mai mică, iar în ture lungi acest lucru ne va da un mai mare comfort.

Dacă pui lucrurile grele prea sus, te vor dezechilibra prea ușor, fii atent/ă și la acest aspect.

Folosește legăturile din dreptul brâului, astfel greutatea pe umeri va fi mai mică. Strânge bine legăturile, ca bagajul să nu se miște în toate direcțiile, cum ar vrea el.

Obiectele casante (ia cât mai puține din astea cu tine) trebuie băgate între haine, să nu se lovească și spargă.

Lucrurile la care vrei să ai acces des le vei pune ori in buzunarele rucsacului, ori deasupra. Nu îți dorești ca pentru un pachet de servețele să desfaci jumătate de bagaj.

Folosește tot spațiul rucsacului, nu lăsa spații goale. Încearcă pe cât posibil să ai totul în rucsac și să nu ai alte „anexe” (plase, etc.) fiindcă la drum sunt foarte incomode și te vor obosi, asta pe lângă faptul că ai șanse să se rupă. Pliază bine de tot hainele, să ocupe cât mai puțin loc. Dacă cumva în rucsai ai luat o cană din plastic sau aluminiu, în ea poți băga alte obiecte, economisind spațiu. Aceast lucru îl poți aplica la toate obiectele cu spații în interior, inclusiv în perechea de rezervă de bocanci poți băga diverse chestii mai mici.

Probabil o regulă de aur este următoarea:

Nu lua lucruri inutile în călătorie, orice gram în plus contează! (ex.: 3 perechi de pantofi, rochie de seara, super-trusa de machiaj, etc.). Știu că va fi greu, dar parada modei chiar se ține altundeva!

Sper să te ajute aceste informații strânse din propria experiență și de la White Wolf Club.

Tu cum îți făceai bagajul înainte?

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dacă ți-a plăcut, dă-ne like la pagina de Facebook, în căsuța de mai jos! Iar pe pagina de Fb, bifează opțiunea "Follow/Urmărește", să fii sigur(ă) că vei primi tot ce vrem să arătăm lumii. :)
Cuvinte cheie: , , .Articol scris de Florin Arjocu (fondator): vezi detalii despre autor.

27 gânduri despre “Cum se „face” (aranjează) rucsacul? Cum să faci un bagaj eficient.

    • Pentru mine un rucsac de 30 de litri e suficient pentru cateva zile, dar presupun ca te referi la o tura mai lunga, un rucsac de 60-80 litri.

      Depinde foarte mult de ce ai la indemana, eu prefer sa vad rucsacul inainte de a-l cumpara fiindca il voi folosi cativa ani si il consider o investitie foarte importanta.

      Ma intereseaza foarte mult materialul din care e facut rucsacul (cel mai bun inca e Cordura de la Dupont, e foarte foarte rezistent materialul; de obicei unul bun e facut din cordura+ripstop sau ceva similar), impermeabilitatea (poate are husa impermeabila inclusa), cusaturile, felul legaturilor/chingilor, cataramele (multi lucreaza cu Duraflex), fermuarele (YKK), compartimentele (cam toate au compartiment separabil pentru sacul de dormit, cu acces pe dinafara), suporturi laterale, posibilitatea de a regla diverse legaturi, functionalitatea lui, marca si in final doar cum arata. Stii deja ca un rucsac bun de obicei il gasesti la magazinele specializate pe articole de munte. In ultima perioada nu am mai trecut prin magazine si au aparut mai multe marci pe piata, si daca sunt mai putin cunoscute trebuie sa urmaresti detaliile de care zic mai sus.

      Eu inca prefer marcile mai traditionale pe la noi: Deuter, Atta, Solitair, etc. care si-au demonstrat calitatile in timp, dar trebuie incercate si alte variante mai „recente” care doar au ajuns mai greu in Romania. Daca trec in zilele urmatoare printr-un magazin specializat poate iti arat si un exemplu si preturi, nu pot studia chiar acum piata. Preturile sunt intre 250 si 500 ron la rucsaci, diferenta e de marca si celelalte caracteristici. Voi dezvolta acest subiect intr-un articol separat cand am mai mult timp, acum trebuie sa plec din oras.

      Răspunde
  1. Pingback: Cum aleg un rucsac | Drum liber - Blog de calator

  2. Pingback: Ce iau cu mine în excursie? Cum planific o excursie? | Drum liber - Blog de calator

  3. Eu mi-am luat acum 2 ani un rucsac de la firma Pinguin explorer 75litri rucsacu e confectionati din Hicor 500DN material foarte bun fermoare ykk multe buzunare folositoare compatibil sistem de Hidratare ect. Eu il recomand ptr cei care vor un rucsac bun si ieftin sunt si alti rucsaci dar din experientza va asigur k acesta este foarte bun calitate/pret

    Răspunde
  4. Pingback: Autostopul. Cum fac eu? Metodele mele (partea 2) | Drum liber - Vezi România cu alți ochi

  5. Acum vreo 4 ani am facut o investitie de 800.000lei intr-un rucsac de 60l+10l pe care l-am folosit la munte la mare la hotel la cort l-a luat si apa la un moment dat la Garana cand a fost „sf lumii” haha,iar sfarsitul lui a venit in Italia dupa vreo 3 luni de calatorie. Apoi ceva mai mic si magic de la http://www.merrell.com , l-am gasit intr-un magazin la articolele care nu se vindeau(nu intrebati, italieni fac altfel de investitii) si nenea de acolo pentru ca eu aveam un sac de gunoi in care imi caram lucrurile mi-a facut cadou si mi-a urat numai bine! Dar asta nu mai mira pe nimeni care acceseaza site-ul asta.Oamenii si schimbul!
    Rucsacul cel vechi s-a rupt groaznic si mie spatele, de altfel mi-a fost cel mai aproape in calatoria mea pana la Marea Nordului si inapoi si m-a adapostit si de ploaie si soare mi-a fost saltea si masa si banca in sala de asteptare si am transportat si lemne si caini ilegal prin trenuri si la un moment dat si un liliac, uite-asa. Cand iti iei un rucsac inainte de toate intra si tu in el asa un pic macar si fa o poza sa vedem si noi si sa ne bucuram si de el si de tine! Pentru calatoriile de tot felul ar fi bine sa le pastrati curate pentru ca nu stii cand rogi pe cineva la vreo receptie de hotel unde nu esti cazat sa il tina pana tu ini mimi ! Drum Liber!
    Numai bine!

    Răspunde
    • @Roxana Un rucsac bun e obligatoriu pentru un călător de cursă lungă, chiar în prima călătorie internațională colegei de drum i s-a rupt rucsacul după… 50 de km. Ce faci în situația aia? Te adaptezi, cauți ac și ață, coși, repari, și apoi speri să te țină la drum rucsacul reparat :) Eu recomand oricui pleacă la drum să aibă în rucsac și ac și ață (negrul sau griul sunt culori bune în majoritatea cazurilor), pentru situațiile în care cedează o haină sau chiar rucsacul.

      Referitor la marca ta, într-adevăr Merell face lucruri bune. Am pe aproape o pereche de sandale Merell cu talpa Vibram. Mare păcat că nu sunt mărimea mea ;)

      Răspunde
  6. Am calatorit prin multe locuri, dar cu masina personala, avion etc. Planuiesc sa merg pana in Spania-Malaga cu autostopul. Imi poti spune cateva lucruri care nu ar trebui sa lipseasca din rucsacul meu ? 

    Răspunde
    • Am atins punctul acesta in articolul despre planificarea excursiei.

      Cand vrei sa mergi?

      E destul de simplu:
      – apa
      – acte
      – haine (tine cont de anotimp si conditiile meteo; sa ai cu tine haine de frig, de ploaie, etc.; incearca sa ai in picioare o pereche buna de incaltari, daca mergi in toamna/iarna poarta bocanci impermeabili, sa nu ai probleme)
      – mancare de drum (in benzinarii e scumpa mancarea)
      – harti
      – obiecte de igiena personala + prosop
      – in functie de locul unde dormi si conditii e posibil sa ai nevoie de sac de dormit si/sau izopren
      – alte obiecte utile: briceag, lanterna, vesta de biciclist daca mergi noaptea (mie in drumul spre Madrid mi-a folosit foarte mult la Zaragoza), etc.
      – e util sa ai la tine o mini-trusa de prim ajutor
      – cateva foi goale sa poti sa faci foile de drum cu urmatoarele orase in calea ta (in cazul in care schimbi pe drum traseul; e bine sa fii flexibil la faza asta, nu mergi doar pe unde ai stabilit daca intalnesti o oportunitate destul de buna in calea ta)

      Drum Liber!

      Răspunde
  7. As mai preciza un secret bine stiut si folosit de putina lume. Mai precis, am observat ca multi isi tin izoprenul agatat de rucsac, ei bine nu este deloc indicat. Pe izopren se doarme iar acesta trebuie sa fie cat mai curat si sa incomodeze cat mai putin la mers. In schimb, izoprenul se tine in interiorul rucsacului, in compartimentul principal, deschis la maxim in asa fel incat sa incadreze ca o manusa pe peretii interiori ai rucsacului. Multi veti spune ca se pierde din spatiul pentru haine, ei bine nu este adevarat. Chiar daca vi se pare, oricum izoprenul se va mula pe marginea rucsacului si va da o putere marita de organizare a hainelor etc cat si avantajul ca va tine de cald va contribuii la cresterea impermeabilitatii si implicit scaderea sanselor de a se uda interiorul de la ploaie.

    Răspunde
    • @kind
      Nu tin neaparat sa te contrazic, dar si eu fac parte dintre cei care nu pun izoprenul in rucsac fiindca spatiul acela este foarte pretios. Folosesc la maxim fiecare colt al rucsacului si fac sul hainele pentru a scoate aerul din ele si a ocupa cat mai putin loc. Daca as pune izoprenul in rucsac, automat jumatate de rucsac ar fi ocupat de izopren, mai ales daca folosesc unul mai gros.

      „tine de cald [n.r. izoprenul din rucsac]” – nu vad cum tine de cald la spate, caci aproape niciodata nu iti va fi frig la spate daca ai un rucsac in spinare. Ba dimpotriva, vei transpira la suprafata de contact dintre spinare si rucsac in momentele in care faci efort fizic. Iar la burta oricum nu tine de frig ce e in rucsac. Pentru frig prefer sa folosesc hainele, sunt mai eficiente decat un izopren pus in rucsac ;)

      „cresterea impermeabilitatii” – Eu unul nu as folosi niciodata izoprenul pentru a izola rucsacul de apa, exista huse foarte bune care fac exact acest lucru si sunt extrem de practice. Acum se pot cumpara din multe magazine husele astea; va recomand cu caldura o astfel de husa, nu vreti sa purtati grijile hainelor care se uda in rucsac cand va prinde ploaia la drum :)

      Răspunde
  8. @florin
    Nu ai inteles nimic din pacate. NU trebuie sa-ti tie tie de cald izoprenul, ci continutului, care pe timp de iarna nu cred ca pica bine sa pui pe tine o bluza inghetata. Anyway, vad ca nici modul de aranjare a izoprenului in rucsac nu l-ai inteles deoarece spatiul nu este afectat in nici un mod, ba chiar confera rigiditate rucsacului. Tu faci cum stii si eu fac cum stiu. Inainte il tineam si eu afara si am fost lafel de sceptic insa ulterior am vazut avantajele clare.

    Răspunde
    • @kind
      Se creaza o controversa, lucru fain de obicei (apar elemente noi, inveti o chestie noua, vezi cum gandesc altii, etc.). Ce te rog e sa pastrezi replicile prea acide pentru tine.

      Astept poze / film cu o demonstratie daca ai, sa vad daca chiar nu ocupa loc. Sigur ca am inteles ca il pui pe exterior si in mijlocul lui (ca si cum ar un tub) pui restul obiectelor.

      Ce zic eu se bazeaza pe fizica si logica simpla. Eu deduc ca volumul izoprenului e acelasi si afara, si in rucsac (poate se comprima putin, dar nesemnificativ). Iar cum volumul rucsacului e fix, volumul izoprenului e la fel de fix, ce e clar e ca ramane mai putin loc pt alte obiecte. La urma urmei, problema cea mai mare a izoprenului este exact volumul lui.

      Sigur, nu am inteles eu nimic. Doar am inventat ca vorbesti despre ploaie si a bloca apa sa nu intre in rucsac. Te citez: „va contribuii la cresterea impermeabilitatii si implicit scaderea sanselor de a se uda interiorul de la ploaie”. Pai nu e nevoie, avem husa. Chiar e inutila „functionalitatea” asta.

      Fiecare are stilul propriu de a calatori, daca tie ti-e bine in felul asta, ma bucur. Eu nu sunt convins ca mi s-ar potrivi. Mai ales ca in majoritatea drumetiilor am fost cu rucsac de 30 de litri :)

      Răspunde
  9. @florin
    Uite care e treaba, nu sunt pe acest forum nici sa ma contrazic cu tine si nici sa ne certam aiurea pe o problema existentiala. Initial mi-am tinut izoprenul atarnat de rucsac si mereu cand intram in tren ma agatam, ramaneam suspendat pe culoar, se mai desfacea, se murdarea (des) il ploua, se agata pe vreun ciulin si se zgaria… Apoi intr-o zi cu soare am fost in Retezat cu un tip alpinist care vazandu-ma ca ma chinui cu el pe afara, m-a intrebat, bine bine dar de ce nu il bagi inauntru? CE? Cum? Esti nebun??? Ocupa spatiu, fizica, legile lichidului dezlocuit si alte nebunii. Mi-a spus ok, faci cum vrei, mie imi e mai bine cu el inauntru dar tie vad ca nu. La cateva luni dupa problema sus mentionata, am pus in pat tot ce doream sa iau cu mine si am incercat, cu izopren si fara izopren. Surpriza?! Fizica nu se confirma peste tot. Acelas lucru iti spun si eu tie, faci ce vrei si cum vrei. Mie imi e mult mai bine cu el inauntru. Cat despre impermeabilitate: Nu toti au un rucsac de 800 lei iar unele de la uzul indelungat mai prind gauri prin ele si materialul mai cedeaza. Personal am patit-o pe o ploaie mocaneasca cu tot cu husa sa imi ud jumatate din haine, dar desigur aici tine si de experienta ta. Metoda merge la un rucsac mai mare de 60L. La 30, nici nu intra izoprenul inauntru, deci ai dreptate, pentru tine nu merge.

    Răspunde
  10. Mai exista o solutie, sunt saltele ultra light putin mai groase decat un izopren cand le umfli , insa impachetate sunt cam cat o doza de suc. Eu am folosit o astfel de metoda si cred ca e de incercat, Quechua au sigur spre vanzare insa probabil destul de scumpe , sigur gasiti si ceva care nu e firma,insa e accesibil. Eu am primit-o pe drum si am si facut-o cadou mai departe. Acum caut sa imi achizitionez una, cand voi gasi va dau se stire! Pe curand!

    Răspunde
    • @Roxana
      Da, e mai comod somnul pe o saltea auto gonflabilă decât pe un izopren, dar și prețul e pe măsură. Una decentă costă cam 250 lei, față de 20-40 pentru un izopren :) Uite un exemplu de saltea aici. Ca spațiu într-adevăr ocupă mult mai puțin.
      Să te uiți și la greutate, că fiecare gram contează când mergi la drum lung.

      Și eu mă gândesc tot mai mult la o astfel de saltea din cauza spațiului mult mai mic ocupat. Ține-ne la curent cu ce îți iei :)

      Răspunde
  11. Prefer sa am intotdeauna acasa un rucsac mare de 80 L , unul mic de 30 L si unul minuscul de 5l.
    Le combin astfel :
    plec la munte serios, pe creasta il iau pe cel de 80 si cel mic, mic.
    Plec la iesiri de 2-3 zile , servesc rucsacul de 30l.

    Oricum mai mult de 25 Kg nu pot duce, in regim de urcat. Nu am timp sa fac antrenament inainte de iesiri astfel incat sa ma bazez pe mai mult de 25 kg. Astfel incat imi calculez si imi cantaresc fiecare tricou prosop, pasta de dinti ..etc.

    AM avut situatii in care a contat fiecare gram din rucsac. Iesiri pe creasta fagarsului, gen campare noaptea, strans totul ziua, plecat 8 ore in alta zona si apoi de la capat ..ritmul asta, peste 10 zile.
    Astfel incat un rucsac bun si optimizat conteaza enorm.

    Nu stiu daca sunt articole pe acest blog despre …bocanci, haine impermeabile..etc ar ajuta mult pe cei pasionati dar .incepatori in ale muntelui si ale drumetiilor.

    Răspunde
  12. Da … Inteleg despre ce este vorba aici … Voi cautati un rucsac usor,spatios,rezistent,aratos…eu am trecut de la rucsacul meu atta de 80L la unul mai mic de 70L facut de HUSKY, Sulphur . Am impresia ca este chiar mai incapator . Nu a aparut de foarte multa vreme pe piata de la noi . Eu am dat 350 de lei pe el si l-am luat de la Nootka . 

    Răspunde
  13. Pingback: Cum se aranjeaza rucsacul | Radio Intens Romania

  14. eu am un rucsac pentru aparat foto DSLR si toata aparatura foto e in partea de jos. Ma miram de ce trebuie sa ma aplec atunci cand merg cu el…
    Cred ca o sa incerc sa tin aparatul in partea de sus de acum incolo.

    Răspunde
    • Unele reguli sunt logice si se aplica in orice context :)

      Apropo de rucsaci foto, am vazut unul cu compartimente speciale, unde iti „zice” el unde si ce sa pui, in functie de compartimente, legaturi :)

      Răspunde

Spune-ți părerea!

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

necesar