Update:

CFR a lansat de ceva timp și carduri de reducere. Cu un card TrenPlus în valoare de 80 de lei (cardul e valabil un an) puteți avea o reducere de 25% din valoarea biletului de călătorie. Chiar dacă e posibil ca unii angajați din casele de bilete să nu fie complet și corect informați (am văzut asta în Băile Herculane), cardul este valabil și pentru trenurile Regio (fostele Personale). Găsiți update-uri aici.

CFR Călători este cu siguranță unul dintre transportatorii pe care trebuie să mizați în călătoriile de grup. Probabil că nici un alt drum lung nu se compară din punct de vedere al distracției cu cel în care 20 (sau mai mulți) de drumeți stau (înghesuiți) cu rucsaci, plase și alte sarsanale în compartimentele unui tren. Se glumește, râde, joacă, doarme, mănâncă, și apoi se iau de la capăt activitățile pomenite. Cu cât sunteți mai mulți, cu atât e mai distractiv drumul! Sunt sigur că unii dintre voi cunoașteți experiența de mai sus sau măcar ați fost martorul uneia asemănătoare. Desigur, vorbim de un tren românesc, nu din India sau Pakistan, că acolo se stă chiar și pe tren.

Principalele dezavantaje ale călătoriei cu trenul sunt:

  • Băile nu sunt întotdeauna curate
  • Prețurile au crescut de mai multe ori în ultimii ani, dar fără a apărea modificări notabile pentru călători (în afară de garniturile modernizate sau noi); în multe țări folosirea trenurilor este încurajată prin prețuri competitive.
  • Timpii mari de călătorie și întârzierile uneori enorme; ce-i drept că fără investiții masive nu se poate schimba acest lucru și chiar dacă vine Crăciunul, nu cred că se va întâmpla prea curând o minune.

Nu fără motiv sunt criticați cei de la CFR. Asta e clar. Dar hai să o zicem totuși și pe aia dreaptă, și anume că în ultimii doi+ ani s-au făcut câțiva pași (milimetrici) înainte:

    • Probabil ai sesizat că în ultimii ani s-au modernizat multe trenuri (în general trenurile non-personale (adică fostele Rapid/Accelerat/IC) arată chiar bine și sunt modernizate; despre băi, nu garantez că putem zice întotdeauna același lucru); nici nu se compară cu trenurile pe care le-am folosit între Timișoara și Reșița acum 9 ani ani.
    • În gările principale ale marilor orașe găsești automate de bilete cu plata cu cardul; culmea, chiar sunt foarte ok și funcționează cum ar trebui. Dacă nu vă place în mod deosebit să stați la cozi, cumpărați biletul de la automat! În maxim 3 minute o să aveți bucata de carton în mână.
    • Poți cumpăra biletele și online, facilitate care ar trebui promovată intens pentru a relaxa și gările, dar și pentru a ușura viața călătorilor. La acest serviciu ar trebui lucrat puțin la aspect și la unele texte; de exemplu nu înțeleg ce caută afirmațiaa „Aplicatia este optimizata pentru Internet Explorer” pe un site public. Am intrat și noi românii de ceva timp în rândul lumii educate în domeniul IT – și în România Firefox&Chrome fac legea. Internet Explorer este minoritar de mai mult de un an. Între timp și ultimul apărut pe piață, Google Chrome, este mai răspândit decât IE (lucru, de altfel, bine-meritat).

Recent s-au întâmplat modificări la numele și categoria trenurilor. S-au comasat Acceleratul și Rapidul într-o categorie numită InterRegio (IR). Personalul a devenit Regio (R-), iar InterCity (IC/ICN) a rămas la fel. Notațiile din paranteză le veți găsi pe site-ul oficial de căutare rute de trenuri. Motivul schimbării numelui este, citez: alinierea transportului feroviar de călători la normele legislației europene în domeniu.

Atenție, cei care foloseați infofer.ro: noul site oficial de căutare trenuri este cfrcalatori.ro!

Eu foloseam de mult timp doar infofer.ro fiindcă era clar cea mai de încredere sursă online cu rutele trenurilor CFR. Nu știu de cât timp functionează în formatul actual, eu cum am folosit cfrcalatori.ro pentru prima dată și recunosc că interfața lui mi-a făcut căutarea mai rapidă și mai plăcută; site-ul folosește Ajax și îți completează căsuța de căutare în timp ce scrii, așa că îți reduci timpii de căutare. Totodată elimină o mare parte dintre greșelile de la căutare. Vechiul infofer.ro (avea link de pe pagina principala a CFR-ului) este căzut și bănuiesc eu că nu au intenția să îi învie prea curând, și la cum funcționează site-ul nou, bine fac.
Apropo, dacă printre voi sunt și nostalgici care își doresc în casă broșura „Mersul Trenurilor de Călători 2011-2012” (deși mă îndoiesc), o puteți cumpăra din gări cu 12 lei.

Cei care folosiți cel mai bun site de rute feroviare din Europa, bahn.de, aveți în gând că la ora scrierii articolului nemții nu și-au actualizat încă rutele de tren modificate în România! Știți că în 11 decembrie CFR a făcut modificări și la mersul trenurilor. De exemplu, trenul IR de la București Nord la Timișoara Nord ce pleacă la ora 9.50 nu se află pe listele bahn.de! Sfatul nostru e ca la rutele internaționale cu plecare din România să verificați și site-ul oficial local sau măcar să întrebați la ghișeele CFR.

Ce alte modificări au mai făcut CFR-iștii? Au scurtat durata călătoriei cu trenurile ce trec prin Valea Prahovei, asta datorită terminării unor lucrări de modernizare. Ei spun că se câștigă aproape o oră la trenurile Rapid (devenite acum IR – InterRegio) care mergeau de la București spre Brașov. Câștigul acesta ar trebui să se vadă la toate trenurile care merg pe acolo, precum sunt cele București – Brașov spre: Cluj – Satu Mare; Orăștie – Deva – Lugoj – Timișoara; Târgu Mureș; Cluj – Oradea; Alba-Iulia – Arad – Curtici; Sibiu; Sfântu Gheorghe – Toplița – Salva; Miercurea Ciuc – Dej – Baia Mare; Toplița – Bistrița. Și dacă nu e o oră, tot e un prim pas.

O listă cu alte modificări la abonamentele și la mersul trenurilor CFR găsiți direct pe site-ul lor. Alte informații utile despre schimbări sunt cuprinse în primul anunț de pe site-ul oficial.

După aceste modificări timide, eu unul aștept și adevăratele schimbări:

  • Modernizări de linie ferată, preferabil din fonduri UE (prima veste am văzut-o săptămâna aceasta; la mai mare!). Fără linii moderne fără limitări de 10-20-30 km/h. Fără conectori furați de țigani (evident, neprinși) din cauza cărora trenurile stau zeci de minute pe loc.
  • Management privat, competent și binevoitor. Cred că nu mai e cazul să detaliem. Am speranța că după multe certuri și demisii (ca de obicei, vechile sisteme nu se vor lăsa schimbate prea ușor), la 1-2 ani de la instalarea unei conduceri binevoitoare (cu noi, călătorii), vor dispărea câteva firme căpușă și se vor pune un pic lucrurile la punct.
  • Dispariția micii negocieri, mersul cu nașul. Am practicat și eu metoda, dar acum mi-e clar că este unul dintre motivele pentru are CFR Călători nu funcționează. Mai puțini bani oficiali în fondurile CFR => costuri mai mari / călător „la alb” => scumpiri repetate => și mai puțini călători cu trenul => trenuri scoase din traseu din cauza nerentabilității => și mai multe scumpiri pentru cei care călătoresc legal. Este un cerc vicios care trebuie rupt! Să nu îmi spuneți că nu se merge cu nașul că știu cazuri (foarte actuale) în care controlorul, după foarte multe întâlniri nășite, deja se cunoaște cu acel „client” și chiar se supără dacă se întâmplă să ocolească această metodă mult-prea-de-folosită.
  • Reduceri și promoții masive. În iarna anului 2007 DBahn avea o super ofertă prin care cu câțiva zeci de euro puteai călători oriunde în Germania.

 

Așa ceva aștept și la noi, și sunt sigur că CFR-ul va renaște! Până atunci, drumuri bune și fără întârzieri!

 

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

Dacă ți-a plăcut, dă-ne like la pagina de Facebook, în căsuța de mai jos! Iar pe pagina de Fb, bifează opțiunea "Follow/Urmărește", să fii sigur(ă) că vei primi tot ce vrem să arătăm lumii. :)
Cuvinte cheie: , .Articol scris de Florin Arjocu (fondator): vezi detalii despre autor.

Spune-ți părerea!

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

necesar

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.