Arată și altora
  •   
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Știu că fiecare oraș mare își doreste aeroport. De exemplu, brașovenii vor aeroport la Brașov. Este oarecum firesc, dar mai sunt și alte aspecte de luat în calcul: câte pot funcționa cu adevărat, mai ales în cazul orașelor apropiate? Nu aștept să fiți neaparat de acord cu mine, dar, în speranța că voi găsi cititori obiectivi, mă simt dator să imi expun gândurile pe această temă. Voi vorbi despre strategie, risipă și mândrie locală exagerată.

De mult timp văd că brașovenii își doresc propriul aeroport. Îmi place mult Brașovul și împrejurimile lui, dar de data aceasta sunt un pic critic la adresa aeroportului din Brașov. Să vă explic de ce.

De mai mulți ani, la Sibiu există un aeroport internațional funcțional. Între Sibiu și Brașov sunt cam 140 de kilometri.

În condițiile în care la Sibiu nu se înghesuie companiile aeriene să aibă zboruri, nu văd de ce s-ar înghesui dintr-o dată să vină la Brașov. Ba chiar cred că odată făcut aeroportul de la Brașov, va scădea traficul la Sibiu și îl va pune pe acela într-o situație delicată. La fel cu Târgu Mureș.

Și care e problema? Dacă am avea curse suficiente pe ambele aeroporturi, nu e nicio problemă. La cât de lent cresc turismul de incoming (adică cu străini) și afacerile, nu cred că va fi o explozie în numărul zborurilor, ci prevad că fiecare dintre cele 2 aeroporturi vecine vor avea câteva zboruri, aproape nejustificat de puține comparativ cu cheltuiala făcută (să nu uităm nici întreținerea și cheltuielile curente). Adică facem risipă. Și închidem (parțial) pe cele vecine.

Update: ca să fie clar, cel puțin până acum, aeroportul din Brașov (Ghimbav) este făcut cu fonduri județene, deci din banii locali, nu din bani alocați de la bugetul central. Cîteva detalii, aici.

Gândind strategic, aș spune ca e nejustificată investiția în acest moment.

Ce aș face eu? Autostradă spre Sibiu. Urgent.

De ce? Pentru că cele două orașe trebuie să se ajute, nu să se concureze inutil. O autostradă care să le unească ar micșora timpul de deplasare la o oră între cele două orașe, timp rezonabil aș spune eu, sunt multe orașe, inclusiv Bucureștiul, în care nu faci mai puțin de o oră de la aeroport până în centru, în timpul zilei.

Mai e și aspectul terenului, care trebuie să recunoaștem că nu e tocmai favorabil unui aeroport la Brașov; orice extindere a pistei pentru a putea aduce și avioane mai mari, va fi complicată și scumpă. Pe lângă teren, mereu vor fi și condiții meteo mai puțin convenabile într-o depresiune dintre munți – curenți de aer, zăpadă mai multă, etc. Veți spune că sunt aeroporturi mai bătute de soartă și ele funcționează. Da, dar noi nu avem traficul japonezilor și nici măcar al grecilor.

Se pune problema așa: ce investesc și ce obțin?

O altă legătură la care nu văd brașovenii să se înghesuie este o autostradă (sau altceva cu rezultate apropiate) spre București (Ploiești – Câmpina de fapt, până la Ploiești există deja). În discuțiile despre respectiva autostradă văd că doar bucureștenii se implică serios, deși eu cred că printre marii beneficiari ar fi de fapt și brașovenii. Printre pierzători văd că ar fi cei din stațiunile de pe Valea Prahovei, iar câștigători ar fi brașovenii, sibienii și cei din secuime (Transilvania, per total).

Să vă explic de ce? E logic. Bucureștenii, o populație mare cu venituri peste media țării, merg în mod tradițional pe Valea Prahovei. Știm cu toții stațiunile, nu le înșirui aici. Nu că nu ar fi vrut să vadă și altceva, dar orice alt munte era prea departe pentru timpul scurt al unui weekend. Existența unei autostrăzi va duce la creșterea distanței medii parcursă de bucureștenii care vor pleca o zi sau două. Am mai zis și o repet: presimt că voi vedea și câteva lacăte pe unele pensiuni de pe Valea Prahovei.

În final, mi se pare că e o luptă a orgoliilor și mândriilor locale exagerate („vreau să am jucăria mea”), dar și lipsa unei strategii coerente pe termen lung. Iar când doi se ceartă și pierd amândoi, altcineva ar trebui să îi împace. Cine? Sincer, nu știu. Poate guvernul, dar ei au altele de făcut.. (Oare?)

De banii economisiți s-ar putea face Ț alte lucruri, autostrăzi mai largi, trenuri mai rapide, obiectivw turistice mai interesante, câte și mai câte.

Poate se vor supăra pe mine brașovenii, dar sper să mă ierte rapid. Îmi susțin punctul de vedere și că se poate gândi și altfel.

Ah, să nu uităm că mai avem aeroport și la Târgu Mureș. Și el e între Brașov și Cluj, nu îi va fi prea bine.

Aștept și cuvinte aspre (nu voi tolera injurii, nu vă obosiți), dar mai ales argumente. Putem discuta, iar dacă aveti argumente, poate mă veți convinge. Deși mă îndoiesc. :)


Arată și altora
  •   
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   
  •   
  •   
  •  
  •  
  •  
  •  

Dacă ți-a plăcut, dă-ne like la pagina de Facebook, în căsuța de mai jos! Iar pe pagina de Fb, bifează opțiunea "Follow/Urmărește", să fii sigur(ă) că vei primi tot ce vrem să arătăm lumii. :)
Cuvinte cheie: , , , .Articol scris de Florin Arjocu (fondator): vezi detalii despre autor.

6 gânduri despre “Aeroport la Brașov?

      • Multumesc pentru link-ul sugerat. Rezulta ca la 3 octombrie 2014, data articolului sugerat si cand a fost inaugurata DOAR pista viitorului aeroport Ministrului Transporturilor, la acea data, Ioan Rus spune ca s-au cheltuit 16 milioane de euro. Preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, la acea data, Aristotel Căncescu spune ca s-au cheltuit 30 milioane de euro si e nevoie de inca 30 milioane de euro pentru finalizarea aeroportului. Autorul articolului mentioneaza ca pentru Etapa a 2-a(care nu e ultima) de constructie a aeroportului e nevoie de 6 milioane euro. Deci unde ati gasit suma de peste 100 de milioane Euro ?
        Un aeroport la Brasov, poarta turistica a Transilvaniei va deservi turistii straini in primul rand, precum si autohtoni. Dvs. mentionati folosirea aeroportului Sibiu (distanta acum Aeroport Sibiu -Brasov 150Km/2h22min; autostrada Sibiu Brasov estimata la 816 milioane Euro) sau aeroportul Otopeni(distanta acum Aeroport Otopeni – Brasov 158 Km/2h21min daca nu e sfarsit de saptamana; autostrada Comarnic Brasov estimata la 997 milioane de Euro) sau aeroportul Targu Mures (distanta Aeroport Targu Mures-Brasov 178Km/2h38min) si abandonarea investitiei deja facute intre 16 si 30 de milioane de Euro. Eu as propune preluarea si finalizarea lucrarilor cu ajutor guvernamental.

        Răspunde
        • Vă răspund aproximativ, nu am acces la toate informațiile: dacă ar fi să luăm strict ce zic cei de la CJ, ar presupune 66 de milioane. Dar pe lângă aeroport, cred că mai trebuie să apară și alte utilități care nu sunt incluse la capitolul „aeroport”, mai trebuie să aibă și drumuri de acces, etc.; respectivele nu se fac gratis. Am pus o sumă rotundă spre care aș bănui că va tinde costul total final, iar dacă nu e fix atât, nici nu contează, nu e relevantă suma la zecimală pentru discuție.

          Cum ziceți oare că ar fi 150 km făcuți în 2 ore? O autostradă vă scade timpul la o oră și câteva minute.

          Cred că sunteți de acord că autostrada trebuie adusă repede de la Sibiu la Brașov. Conform unuia dintre ultimele planuri văzute de mine, și de la Târgu Mureș va fi autostradă spre Brașov. În acel moment în care vor fi cele 2, să fie în 2-3-4-5 ani, 3-4 aeroporturi (și Clujul va fi legat de Tg Mureș cu autostradă) vor fi la 1-1,5 ore distanță unul de altul. Nu credeți oare că se vor închide unele dintre acele aeroporturi, oricare ar fi ele? Poate câștigă Brașovul, dar contează că cineva și pierde, când putem face altfel lucrurile?
          Credeți că va crește atât de mult industria și turismul în România încât vor fi toate funcționale și profitabile? Eu mă îndoiesc. Dacă greșesc, ar fi de fapt un lucru bun, dar…

          Referitor la costuri: nu e cazul să le discutăm, e clar că vor fi făcute fiindcă avem mare nevoie de ele. Cu sau fără costurile respective.

          Eu spun că e inoportună ACUM investiția, în acest moment când altele sunt mai importante din punctul meu de vedere; mă refer direct la autostrăzi și la calea ferată de viteză. Vă dau un exemplu ușor forțat ca să îmi prezint punctul de vedere: haideți să începem construirea unei autostrăzi peste București, iar după primul kilometru când o să vedem că face mai mult rău, să hotărâm totuși terminarea proiectului, că doar l-am început…

          Mie toată povestea asta îmi arată încă un caz în care întâi ne apucăm de treabă, apoi vedem ce și cum se face, dacă e bine, etc. Adică lipsă de colaborare și strategie logică cu bătaie pe termen lung.

          Răspunde
  1. Mai multi turisti vin la Brasov, atit vara cit si iarna. Mai bine sa inchida Aeroportul international de la Sibiu si sa ramina local si sa-l faca pe cel de la Brasov. Este o prostie legatura cu aurobanul. In Germania este la Köln. la Düsseldorf (ca. 50 Km), la Dortmund) ca. 100km, la Mastric ca. 80 km…s.a.m.d. In Londra sint doua aeroporturi. Ginditi ca cei din vest si incercati sa evoluati. Un aeroport inseamna turism. Autoban piedere de timp, poluare mai mare. Este util si autobanul. Insa nu poti inlocui desertul cu friptura. Amindoua sint utile.
    Cind vrei iarna sa ajungi la Brasov …nu esete nici o placere sa circuli ORE pe Valea Prahovei. Toate orasele importante din Romania trebuie sa fie legate cu aeropoarte; atit pt. cei din interior cit mai ales pentru cei din exterior. Este o mare sansa pentru turismul din Romania…mai ales acum cind sinta sa de multe atentate,,,Romania prezinta siguranta. Folositi SANSA ACUM!!!

    Răspunde
    • Ar fi frumos, superb de-a dreptul, să avem traficul de la Londra ca să construim 3 aeroporturi la un oraș. Dar să nu ne facem iluzii, Londra e un oraș cu 8-9 milioane de locuitori (cât jumătate din România, cu tot cu zona metropolitană e aproape cât România la populație) și un buget cam de două ori cât al întregii noastre țări. Turiștii îmi confirmă că au autostrăzi cu 3 benzi care nu fac față traficului, la noi nici alea cu 2 benzi nu sunt așa pline. La fel și zona respectivă din Germania. Supărarea mea este că proiectele astea nu au fost gândite ca un tot unitar, ci fiecare a tras „pe tarlaua lui”, fără ca măcar unul să vadă imaginea de ansamblu. Desigur, dacă traficul există și se merită, să avem aeroport în fiecare oraș. Dar până atunci, situația ar trebui gândită bine, fiindcă nu ne permitem să ținem prea mulți bani blocați, ci trebuie să îi folosim cu avantaj cât mai mare.

      Răspunde

Spune-ți părerea!

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

necesar